قیمت فولاد با وجود نوسان و بالا و پایین‌هایی غیر قابل پیش‌بینی، در مجموع، چهار ماه اخیر را با روندی صعودی سپری کرده است. جالب است که بیش از 30 دسته از اطلاعات منتشر شده از سوی WPI مربوط به فولاد بوده که بر مبنای اطلاعات و تحلیل‌های ماهانه منتشر شده‌اند.

تولید این حجم از اطلاعات مربوط به بازار مذکور، اصلاً اتفاقی و بی‌دلیل نیست و تا حد زیادی بازتاب اهمیت بالای این موضوع برای کشورها و صنایع مختلف است. WPI یک نهاد پیشگام در ارائه آمارهای کلیدی و مهم برای پیش‌بینی وضعیت بازارهای جهانی، ساختارهای مهندسی و همچنین مواد گرانبهاست. این حجم از تمرکز WPI بر قیمت فولاد، نشان‌دهنده میزان اهمیت قیمت این ماده در دستیابی به درک درستی از روند بازار است.

روند فعلی تا حد زیادی امیدبخش است

آگوست نقطه پایان اثر ویروس کرونا بر قیمت فولاد

آمارها و ارقام حاصل از WPI به وضوح نشان می‌دهند که قیمت فولاد و بخش اعظمی از سایر مواد اولیه، در ماه آگوست سال 2020 معادل با قیمت مؤثر همین مواد در ماه فوریه سال 2020 است.

در خاطر داشته باشید که ماه فوریه نقطه آغاز بحران شیوع ویروس کرونا و سقوط بازارها بود. این آمار نشان می‌دهد که وضعیت از ماه آگوست سال 2020 حال بازگشت به شرایط پیش از کرونا بوده و قیمت آهن تا حد زیادی احیا شده است؛ به بیانی دیگر می‌توان اثر بحران شیوع ویروس کرونا را از بین رفته تلقی کرد.

بنابراین برای رسیدن به درک مناسبی از قیمت‌ها، در شرایط فعلی، می‌توان قیمت‌های موجود را با سطح قیمت‌های در آگوست 2020 مقایسه کنیم. آمار ارائه‌شده توسط WPI نشان می‌دهد در نوامبر 2020 نشان می‌دهد که میانگین قیمت فولاد و اغلب سایر مواد اولیه نسبت به آگوست(نقطه پایان اثر بحران شیوع ویروس کرونا)، با رشد کم اما پایدار 4.03 درصدی مواجه شده است.

هرچند از نظر منطقی نباید صرفاً قیمت فولاد را مد نظر داشت اما اگر قصد تمرکز بر صرف قیمت فولاد را داشته باشیم، این افزایش به‌مراتب بهتر شده و به 9 درصد می‌رسد.

افزایش کم اما پیوسته قیمت‌ها، خبر خوبی است

با در نظر داشتن پیوستگی و حد منطقی افزایش قیمت‌ها، می‌توان آن‌ها را ناشی از یک وضعیت پایدار و غیر هیجانی تلقی کرد. به بیانی دیگر این افزایش نرمال و پیوسته تقاضاست که منجر به این افزایش قیمت فولاد شده است.

هرچند آگوست 2020 نقطه منطقی برای پایان اثر بحران شیوع ویروس کرونا است اما آمارهای فعلی نشان می‌دهند که بازار فولاد نه‌تنها از بحران شیوع ویروس کرونا خارج شده، بلکه در حال احیای کامل و بازگشت به روند صعودی نرمال خود است.

نباید بیش از حد خوشبین باشیم

باز شدن قفل تقاضای متوقف‌شده بخاطر ویروس کرونا، و جرقه جدید تقاضا از سوی تولیدکننده‌های تجهیزات اصلی یا در اصطلاح (OEM)ها به این روند پایدار کمک کرده است.

بخشی از این تقاضای تولیدکننده‌های تجهیزات اصلی، برای تأمین نیازهای فعلی و بخشی دیگر برای ایجاد یک موجودی تسکین‌دهنده در بازار است. البته نباید خیلی به این روند خوشبین باشیم زیرا تا حدی قطعی و اختلال در زنجیره تأمین سنگ آهن، توانسته بر این روند صعودی اثر گذارد.

اشتراک گذاری