انتظار می‌رود تولید فولاد خام کرده جنوبی به زیر 70 میلیون تن برسد؛ اتفاقی که برای اولین بار در چهار سال اخیر رخ داده است و بنا بر تحلیل‌های اقتصادی و صنعتی ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا است.

پیش از بحران، انتظار می‌رفت تا همانند 4 سال گذشته، در سال 2020 نیز بیش از 80 میلیون تن فولاد خام در سیستم صنعتی کره جنوبی تولید شود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که کره جنوبی جایگاه ویژه‌ای در بین تولیدکنندگان فولاد خام در جهان دارد. این کشور چهارمین تولیدکننده برتر فولاد در آسیا است و خروج ناگهانی آن از سیستم اقتصادی شرق آسیا می‌تواند در بازارهای آسیایی و شاید حتی جهانی بحران ایجاد کند.

تولید فولاد خام کره جنوبی

چرا تولید فولاد خام کره جنوبی اهمیت دارد؟

نباید فراموش کرد که کره جنوبی ، سومین صادرکننده برتر جهان و در عین حال نیز چهارمین واردکننده بزرگ فولاد در جهان است. این کشور به طور خالص با در تفریق میزان صادرات و واردات، سالانه 12 میلیون تن تراز مثبت صادرات فولاد خام داشته است؛ عددی که با کاهش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی، می‌تواند به حتی به صفر هم نزدیک شود.

تولید فولاد خام ، همواره نشانگر دقیقی برای بیان توانایی یک کشور در بازار استراتژیک تولید فولاد است. البته این کاهش تولید کره جنوبی ، با در نظر داشتن بحران شیوع کرونا، امر غیر قابل پیش‌بینی نبود. آمارها و ارقام مربوط به بازار جهانی نشان می‌دهد که در مجموع این بازار 3.2 درصد کوچک‌تر شده و تنها کشوری که در این برهه توانسته افزایش تولید فولاد خام را تجربه کند چین است. افزایش 4.5 درصدی که چین در سال جاری میلادی تجربه کرده، می‌تواند برای مدت طولانی، موجب کاهش سهم سایر کشورها از جمله کره جنوبی ، در بازار جهانی شود.

این کاهش تولید فولاد خام به چه میزان است؟

کره‌جنوبی در 9 ماهه اول امسال مطابق بررسی‌های صورت‌گرفته، 49.6 میلیون تن فولاد تولید کرده است و این 7.5 درصد از مدت مشابه در سال قبل کمتر است. سال قبل در این مدت شاهد تولید بیش از 53 میلیون تن بودیم.

با در نظر داشتن این اعداد و ارقام، می‌توان تخمین زد که کل تولید فولاد کره جنوبی در بهترین حالت به 67 یا 68 میلیون تن می‌رسد. آخرین باری که تولید فولاد خام در کره جنوبی ، زیر 70 میلیون تن بود، به سال 2016 میلادی بر می‌گردد. در نظر داشته باشید که در شرایط معمول، در سه ماهه پایانی سال میلادی، تقاضا برای فولاد افزایش خواهد یافت.

البته در این مورد با توجه به بحران شیوع کرونا ابهاماتی در سال جاری دیده می‌شود اما حتی به فرض رشد نرمال تقاضا، می‌توان انتظار نامتعادل بودن قیمت‌ها در بازارهای آسیایی را داشت؛ بازاری که ایران نیز در آن حضور دارد.

دورنمای بازار جهانی داد و ستد فولاد

مطابق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از سوی کارشناسان خبره این حیطه، احتمالاً رفته رفته با قوت گرفتن احتمال ساخت واکسن و درمان شیوع کرونا ، بازارها به سمت افزایش تقاضا حرکت کرده و در سال 2021 با افزایشی 4.1 درصدی به حالت نرمال پیش از بحران شیوع کرونا برگردد. هرچند باید خاطر نشان کرد که با در نظر داشتن رشد مداوم چین در این مدت، نمی‌توان از بازیابی قطعی جایگاه سایر کشورها مطمئن بود. یکی از این کشورها کره جنوبی است که در مورد بازیابی نقش آن در بازارهای جهانی، ابهامات خاصی وجود دارد.

منابع:

  • بخش صنعت خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی
  • وبسایت خبری پالس نیوز کره جنوبی

اشتراک گذاری