امروزه برای حل مشکلی در صنعت راه حلی اتخاذ شده است. تولید ورق آجدار نیز راه حلی برای افزایش اصطکاک در سطوح بسیار لیز بوده است که امروزه یکی از ورق های فلزی پرکاربرد در حیطه های مختلف محسوب می شود. این ورق ها به دلیل داشتن ویژگی ها خاص، مصارف منحصر به فردی نیز دارند که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

اگر می خواهید درباره ورق آجدار، نوع کاربرد آنها و خصوصاً مراحل تولید ورق آجدار بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ورق آجدار چیست؟

این اولین سوالی است که درباره این ورق ها مطرح می شود. به عبارتی ساده می توان گفت ورق آجدار، ورق فولادی است که در سطح خود برآمدگی هایی با اشکال گوناگون دارد و همین برآمدگی ها آن را از سایر ورق ها متمایز می سازد و برای کاربردهای خاصی مناسب می کند.

برای مثال در سراشیبی ها (مانند پرتگاه) و سطوه شیبدار (مانند سقف های شیروانی)، بهترین راه برای افزایش اصطکاک و جلوگیری از لیز خوردن، استفاده از ورق آجدار است. همین کاربردهای ویژه باعث شده است نحوه تولید ورق آجدار بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

خوب است بدانید این ورق ها در صنعت گاهی به نام های دیگر مانند ورق برجسته، ورق کف سازی و یا ورق شطرنجی نیز شناخته می شوند. نکته دیگر درباره ورق های آجدار این است که تنها از فولاد ساخته نمی شوند بلکه ممکن است از جنس آلومینیوم، آهن گالوانیزه و … نیز باشند.

تولید ورق آجدار | بورس آهن

گستره وسیع کاربرد ورق های آجدار

جالب است بدانید کاربرد ورق آجدار به همان چند موردی که در بخش قبل ذکر شد، محدود نمی شود. این ورق ها به دلیل برآمدگی هایی که به شکل الماس، لوزی، عدسی یا بادام روی سطح خود دارند و همچنین به خاطر داشتن مزایایی مانند مقاومت بالا، امکان شکل دهی و قابلیت جوشکاری، مورد توجه تولیدکنندگان و صاحبان صنایع قرار گرفته اند و کاربردهای وسیعی در زمینه های مختلف دارند.

به همین دلیل است که تولید ورق آجدار در لیست فعالیت های بسیاری از کارخانه های بزرگ قرار گرفته است.

از جمله کاربردهای متنوع و وسیع این ورق ها عبارت است از:

  • پل ها
  • راه سازی
  • تولید لوازم خانگی
  • ساخت قطعات وانت و کامیون (کف خودرو)
  • دیواره و سقف آسانسور
  • ایستگاه اتوبوس
  • پله اضطراری
  • تولید قطعات دستگاه های صنعتی
  • حفاظ های مخصوص برای مناطق نظامی
  • خطوط تولید در صنعت مواد غذایی
  • و …

روش تولید ورق آجدار: فرآیند نورد گرم

ورق های آجدار که معمولاً با ضخامت 5/1 تا 10 میلی متر در بازار موجود هستند، در کارخانه های فولاد و به روش نورد گرم تولید می شوند. فرآیند نورد به طور کلی در سه دسته نورد گرم و سرد و داغ قرار می گیرد که در مورد ورق آجدار با نورد گرم روبرو هستیم.

در این روش خوراک اولیه شمش فولاد یا در مواردی آهن اسفنجی است که در اولین مرحله وارد کوره هایی با حرارت بالا می شود. مرحله بعد، پوسته زدایی نام دارد که شمش های اولیه باید از آن گذر کنند و در نهایت وارد نورد آخر شوند.

فرایند آج زدن بر سطح ورق، آخرین مرحله تولید ورق آجدار به شمار می رود. این در واقع توضیحی مختصر و ساده از فرآیند ساخت ورق های آجداری است که در بازار و در صنایع مختلف با آنها مواجه می شوید.

کاربرد ورق آجدار

کارخانههایی مانند فولاد مبارکه اصفهان و فولاد کاویان نمونه هایی از تولیدکنندگان داخلی این ورق ها به شمار می روند.

ورق آجدار پرسی با ورق آجدار فابریک چه تفاوت هایی دارد؟

ورق های آجدار را از جنبه ای می توان به دو نوع پرسی و فابریک تقسیم کرد. در سال های قبل، ورق های آجداری که تولید می شدند اغلب از نوع پرسی بودند. به عبارتی دیگر، ورق های فولادی معمولی، به وسیله دستگاه های مخصوص فرورفتگی های چاله مانندی پیدا می کردند که در اصطلاح به ورق آجدار پرسی معروف هستند.

اما در سال های اخیر و با رشد تکنولوژی، کارخانه های داخلی اقدام به تولید ورق آجدار فابریک نمودند، به این صورت که برآمدگی های روی این ورق ها، حین فرآیند اصلی تولید به سطح ورق اضافه می شوند. بدیهی است که ورق های آجدار فابریک سنگین تر از ورق های پرسی هستند.

امروزه ورق آجدار فابریک هم توسط کارخانه های داخلی مانند فولاد مبارکه اصفهان و هم توسط کشورهای خارجی مانند روسیه، چین، قزاقستان و کره تولیده می شوند و در اختیار اهالی صنعت قرار می گیرند.

آشنایی با ورق آجدار آلومینیومی

در بخش های قبل توضیح داده شد که ورق های آجدار تنها از جنس آهن نیستند. یکی دیگر از انواع ورق آجدار که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، ورق آلومینیومی است که مزیت های ویژه ی خود را دارد.

این نوع از ورق ها بسیار مقاوم هستند و مهم تر از آن، یک ویژگی منفیِ ورق های فولادی را ندارند و آن زنگ زدگی ورق است. ورق های آلومینیومی در برابر رطوبت دوام زیادی دارند و لازم نیست نگران اکسید شدن و زنگ زدن آنها باشید.

تولید ورق آجدار

شکل آج های درج شده روی ورق آلومینیومی می تواند متفاوت باشد. در واقع در جریان روند تولید ورق آجدار آلومینیومی می توان برآمدگی هایی با طرح های گوناگون روی ورق درج کرد. در حال حاضر ورق های آجدار آلومینیومی در طرح های شادولاین، ذوزنقه ای و کرکره ای در بازار موجود هستند. همچنین این ورق ها هم در نوع بی رنگ و هم در نوع رنگی تولید می شوند.

چه عواملی بر قیمت ورق آجدار تأثیر می گذارد؟

مانند بسیاری از قطعات صنعتی، نمی توان قیمت مشخصی برای ورق های آجدار معین نمود، اما می توان درباره عوامل تأثیرگذار بر قیمت صحبت کرد. بدون شک جنس ورق آجدار اولین فاکتوری است که روی قیمت تمام شده آن تأثیر می گذارد.

برای مثال حین تولید ورق آجدار گالوانیزه، یک مرحله بیشتر از ورق آجدار آهنی معمولی، روی ورق کار شده است. به این ترتیب ورق گالوانیزه هزینه بالاتری خواهد داشت. به طور کلی می توان گفت ورق های استیل گران ترین ورقهای آجدار هستند و بعد از آن به ترتیب ورق آجدار آلومینیومی، گالوانیزه و در نهایت ورق آهنی قرار دارد. البته پرسی یا فابریک بودن ورق نیز بر قیمت آن مؤثر است.

آنچه اهمیت دارد این است که قبل از خرید ورق بدانید قرار است به چه منظوری از آن استفاده کنید و با توجه به کاربرد مورد نظر خود، بهترین ورق آجدار را برای خرید انتخاب نمایید.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری