خم کاری میلگرد می تواند یک فرآیند ساده به نظر برسد، اما خم کاری به چیزی بیش از تکنیک نیاز دارد. همچنین مستلزم این است که بدانید دقیقاً چه کاری انجام می دهید و چرا آن را به این صورت انجام می دهید.

این مقاله به شما کمک می کند تا همه چیزهایی را که باید در مورد خم کاری میلگرد بدانید تا هر بار که آن را خم می کنید به خمی عالی برسید!

میلگرد چیست؟

میلگرد یک اصطلاح رایج برای آرماتور تقویت کننده بتن است که یک استونه فلزی آجدار است که در ساخت و ساز بتني استفاده می شود.

بیشتر میلگرد ها از فولاد ساخته می شوند و به عنوان نوعی اسکلت فلزي در داخل بتن استفاده می شود. هنگامی که به شکلی خم  و به شکل شبکه در می آید، سایر مواد را با ایجاد استحکام و پایداری بیشتر تقویت می کند.

خم کاری میلگرد

به فنداسیون های غول پیکر بتنی فکر کنید که سازه های بزرگ مانند پل ها و آسمان خراش ها را در صنعت معماری مهار می کنند. بدون میلگردهای تقویت کننده (میلگرد آجدار)، آنها نمی توانند وزن خود را تحمل کنند.

اگرچه انواع مختلفی از میلگردهای تقویت کننده وجود دارد، اما همه آنها برای اهداف خاصی طراحی شده اند – و هنگامی که نحوه عملکرد آنها را بدانید، خم کردن آنها چندان سخت نیست!

میلگرد استاندارد چه گریدی دارد؟

با استفاده از طیف درجه بندی ASTM، میلگرد از فولاد عیار 40، 60، 75، 80 یا 100 استفاده می کنند. این سیستم از یک شاخص قدرت برای تعیین درجه استفاده می کند.

به عنوان مثال، فولاد درجه 40 ASTM دارای حداقل استحکام تسلیم 40 ksi (کیلوپوند نیروی بر اینچ مربع) است. برای خم شدن میلگرد، باید مقاومت آن به اندازه کافی باشد.

وزن استاندارد میلگرد به درجه آن و هر نوع تقویت کننده اضافه شده بستگی دارد. برای مثال، ممکن است میلگردهایی به طول 4 فوت (120 پوند) با قطر 7/8 اینچ خریداری کنید. با این حال، در صورت لزوم می توانید مواد سنگین تر یا سبک تر را خریداری کنید.

اگر روی پروژه‌ای کار می‌کنید که در آن استحکام مشکلی ندارد، می‌توانید یکی از اندازه‌های ارزان‌تر و کوچک‌تر را انتخاب کنید.

در حالی که می‌توانید میلگردی را خرید کنید که قبلاً خمکاری شده‌اند، می‌توانید میلگرد را هم بصورت شاخه ای خریداری کنید و خودتان نسبت به خم کاری اقدام کنید.

میلگرد برای چه مواردی استفاده می شود؟

میلگرد فولادی یا آرماتور که به عنوان وسیله برای افزایش نیروی کششی در بتن مسلح و سازه های بنایی مسلح استفاده می شود.

هنگامی که در ستون های عمودی استفاده می شود، اغلب کمی خم می شود تا شکل S به خود بگیرد. این به آن اجازه می دهد تا به راحتی در یک بار ریختن مداوم بتن در اطراف محیط خود قرار گیرد.

میلگرد برای چه مواردی استفاده می شود؟

با این حال، هنگامی که در معرض نیروهای شدید باد یا زلزله قرار می گیرد، میلگرد خم شده می تواند به جای کشش در طول خود در عرض نیرو در معرض قرار بگیرد و از بین برود .

چرا باید میلگرد را خم کنید؟

چند دلیل وجود دارد که ممکن است بخواهید میلگرد را خم کنید. معمولاً از میلگرد در ساخت و ساز به عنوان  آرماتور ستون یا برای نگه داشتن ساختمان های آجری استفاده می شود.

چرا باید میلگرد را خم کنید؟

در حالی که ممکن است به نظر برسد که خم کردن یک میلگرد در یک قوس سخت است، اما در واقع مراحل آسانی وجود دارد که هر کسی می تواند انجام دهد یا می توانید یک دستگاه خم کن میلگرد بخرید.

نحوه خم کردن میلگرد به صورت دستی

در اینجا چند نکته برای شروع خم کردن میلگرد بصورت دستی وجود دارد:

  • حتما از وسایل حفاظت فردی استفاده کنید.
  • اگر میلگرد فلزی غیر قابل جوش است، آن را جوش ندهيد
  • هنگامی که برای یک خم کاري، مطمئن شوید که میلگرد در یک گیره محکم بسته شده است.
  • همچنین ایده خوبی است که يک لوله فولادی را در انتهای آزاد میلگرد قرار دهید تا به شما کمک کند قدرت اهرم بیشتری داشته باشید.
  • براي دفت خمش، از یک گونيا برای اندازه گیری استفاده کنید.
  • برای خم کردن دستی میلگرد به دو ابزار نیاز دارید: گیره و خم کن میلگرد. گیره ها همه چیز را نگه می دارند. خم کن میلگرد به هدایت و محکم کردن فلز در هنگام فشار کمک می کند.
  • مرحله بعدی این است که با استفاده از گچ یا یک نشانگر دائمی، جای خم خود را مشخص کنید.
  • از فشار یکنواخت آهسته برای رسیدن به خمیدگی استفاده کنید. هرگز با چکش یا ابزار دیگری به میلگرد نکوبید.

مگر در پروژه بسیار کوچک، میلگرد را به صورت دستی نمي کنند و از یک ماشین تخصصی براي خم کار ميلگرد استفاده مي کنند.

نحوه خم کردن میلگرد به صورت حرفه ای با استفاده از ماشین آلات

هنگامی که میلگرد برای تقویت بتن خم کاري می شود، باید به طور دقیق انجام شود. میلگرد در صورت خم شدن بیش از حد و ايجاد زاويه تیز از بتن جدا شده و باعث ضعف ساختاری می شود. برای جلوگیری از این مشکل و ایجاد خم های تمیز در هر بار، سعی کنید از خم کن میلگرد استفاده کنید.

خم کن میلگرد معمولاً شامل یک چرخ نصب شده هستند که در برابر یک چرخ ثابت متصل به شفت هایی با طول قابل تنظیم می چرخد. هنگامی که دستگیره ها را برای خم کردن میلگرد می کشید، این کار تحت فشار مکانیکی انجام می شود نه تنها با دستان خود. با چرخش هر دو چرخ با سرعت بالا و اعمال نیروی یکنواخت بر روی تمام قسمت‌های میلگرد مي شود.

مزیت استفاده از دستگاه برای خم شدن با دست: این دستگاه ها نه تنها به شما امکان می دهند به سرعت بهتري دست یابید، بلکه بسیاری از تنش فیزیکی ناشی از خم کردن میلگرد با دست را نیز از بین می برند.

از آنجایی که همه چیز به صورت مکانیکی انجام می شود، خطرات کمتری در استفاده از ماشین وجود دارد – هیچ بخش متحرکی در معرض دید قرار ندارد و هیچ دست یا انگشتی در معرض خطر نیست. لازم نیست نگران نیشگون گرفتن تصادفی در حین استفاده باشید، به شرط اینکه تمام اقدامات احتیاطی ایمنی را رعایت کنید (و لباس محافظ مناسب بپوشید).

قيمت ميلگرد و خاموت

جهت دريافت قيمت ميلگرد و انواع خاموت با کارشاسان بورس آهن تماس بگيريد