تفاوت بین ساختمان های فولادی پیش ساخته با ساختمان های معمولی چیست؟

  1. روند
  2. طرح
  3. هزینه های نیروی کار
  4. مواد
  5. پایه
  6. گسترش و تعمیر
  7. دوام

اگر در حال تصمیم گیری در مورد نحوه ساخت یک ساختمان هستید ، ممکن است در یک قسمت از فرآیند گیر کرده باشید: کدام برای پروژه شما بهتر است؟

هنگامی که مزایای ساختمان‌های فولادی پیش ساخته  را در مقابل ساختمان‌های معمولی ارزیابی می‌کنیم، دانستن الزامات مختلف در مورد مواد و روش‌ها می‌تواند به تغییر ترازو از یک گزینه به گزینه دیگر کمک کند. برای آشنایی بیشتر با تفاوت های این دو روش ساخت، ادامه مطلب را بخوانید.

روند

برای ساخت و سازهای معمولی ، این مرحله به مرحله اتفاق می افتد. حفر محل ، ریختن فونداسیون اولین قدم ها قبل از قرار گرفتن قالب ساختمان است.

هر مرحله باید قبل از رفتن به مرحله بعدی تکمیل شود، که برنامه ریزی را به بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند تبدیل می کند. اگر یک مرحله به تاخیر بیفتد، تاریخ پایان پروژه را تحت تاثیر قرار می دهد. این بدان معناست که کارایی این فرایند تا حد زیادی به کارایی نیروی کار بستگی دارد.

برای ساخت و ساز فولادی پیش ساخته، فرآیند را می توان با سرعت بیشتری به پایان رساند. قطعات برای مونتاژ در خارج از محل طراحی و ساخته می شوند و بعدا برای مونتاژ تحویل داده می شوند.

سپس کارگران این مقاطع فولادی ساخته شده را از بسته بندی خارج کرده و بر اساس طرحی که به آنها داده شده است تنظیم می کنند و این مقاطع با استفاده از پیچ و مهره های فولادی به هم متصل می شوند.

طرح

طرح

ساختمانهای معمولی می توانند طرحهای پیچیده تر و غیر معمول تری به خود بگیرند. زیرا هر جزء در این روش می تواند از ابتدا طراحی و ساخته شود.

با این حال، در حالی که می تواند مشخصات طراحی پیچیده تری را برآورده کند، هزینه بیشتری نیز دارد و زباله های ساختمانی بسیار بیشتری در این فرآیند تولید می کند.

سازه های پیش ساخته می توانند به راحتی با طرح های ساده تر روبرو شوند. هر جزء برای تولید انبوه و به سرعت ساخته شده است، بنابراین ساخت بخش های تخصصی معمولا توسط تولید کنندگان انجام نمی شود.

بلکه هر جزء به گونه ای ساخته می شود که طرحی خاص و یکنواخت داشته باشد. این طرح‌ها از بخش‌های استاندارد استفاده می‌کنند تا به‌محض تحویل به محل ساخت‌وساز به سرعت برپا شوند.

هزینه های نیروی کار

ساخت سازه‌های معمولی زمان بیشتری طول می‌کشد، بنابراین این روش هزینه‌های نیروی کار بالاتری دارد. آنها از کارگران ساختمانی بیشتری برای حمل مصالح و ایجاد ساختار، دیوارها، کف ساختمان استفاده می کنند.

این ساختمان ها همچنین به بازرسی و نگهداری کامل در هر مرحله از فرآیند و همچنین چندین پیمانکار فرعی برای مواد مورد نیاز، نیاز دارند که به کار  برای اتمام این نوع ساخت و ساز می افزاید.

فرایند پیش ساخته شده نیاز به معماران یا مهندسان برای طراحی ساختمان را از بین می برد ، زیرا ساختمان در حال حاضر از طراحی مجموعه استفاده می کند.

این سازه ها همچنین به کارگران ساختمانی و پیمانکاران فرعی کمتری برای ایجاد محصول نهایی نیاز دارند. در نتیجه، این روش چرخش سریع تری دارد و اغلب می تواند در عرض دو ماه تکمیل شود، که هزینه های نیروی کار را کاهش می دهد.

مواد

مواد

ساختمان‌های معمولی از مصالحی استفاده می‌کنند که معمولاً از چندین فروشنده و پیمانکار فرعی تهیه می‌شوند. این می تواند عملیات لجستیکی پیچیده و همچنین مشکلات احتمالی کنترل کیفیت را ایجاد کند زیرا مواد از تامین کنندگان مختلف می آیند. علاوه بر این، مواد باید برای پروژه در زمان خرید یا در محل استاندارد شوند. استاندارد کردن آنها در زمان خرید می تواند پرهزینه باشد در حالی که استانداردسازی آنها در محل به کار و زمان بیشتری نیاز دارد.

برای قاب های از پیش ساخته شده، مواد بر اساس نیاز سفارش داده می شوند. هر بخش مورد استفاده در ساخت و ساز هنگام سفارش ایجاد می شود که تعداد مواد استفاده شده را به حداقل می رساند. هر بخش نیز از همان سازنده تهیه شده است، که لجستیک و تضمین کیفیت را برای پروژه بسیار آسان می کند.

پایه

شالوده های یک ساختمان معمولی باید قادر به مقاومت در برابر بتن و فولاد باشد. وزن این نوع سازه بسیار سنگین است، بنابراین برای تحمل وزن آن به یک پایه بتنی مقاوم نیاز است. با این حال، هیچ راه 100٪ دقیقی برای پیش بینی وزن نهایی یک سازه معمولی وجود ندارد، بنابراین طراحی فونداسیون باید بیش از حد برآورد شود. در غیر این صورت فونداسیون خیلی ضعیف شده و بعداً مشکلات ساختاری ایجاد می کند.

پایه و اساس یک ساختمان از پیش ساخته شده بسیار ساده تر است. این به این دلیل است که این نوع مزیت اجزای قابل وزن را دارد. این بدان معناست که همه چیز را می توان محاسبه کرد تا وزن نهایی را به دست آورد. همچنین، از آنجایی که این مقاطع از فولاد کمتری استفاده می‌کنند، منجر به یک محصول نهایی سبک‌تر می‌شود که نیاز به فونداسیون کمتری دارد.

گسترش و تعمیر

گسترش و تعمیر

افزودن انبساط یا انجام تعمیرات به ساختمان‌های معمولی می‌تواند دشوار باشد، زیرا طراحی باید قاب اصلی سازه را در نظر بگیرد. جزئیات و کیفیت قاب می تواند هنگام انجام ساخت و ساز اضافی بر روی یک سازه موجود، عوارض ایجاد کند.

این را نمی توان در مورد ساختمان های از پیش ساخته شده گفت. آنها به گونه ای ساخته شده اند که قابل ارتقا و سفارشی سازی برای استفاده های جدید باشند.

برای توسعه، بخش های جدید را می توان به راحتی سفارش داد و به هر طرف یا بالای ساختمان موجود متصل کرد. تعمیرات نیز به راحتی انجام می شود زیرا همان بخش را می توان از همان سازنده برای تعویض قطعه آسیب دیده سفارش داد.

دوام

سازه های معمولی بسیار بادوام هستند. این ساختمان‌ها می‌توانند برای چندین دهه دوام بیاورند – برخی از آنها حتی بیش از یک قرن دوام آورده‌اند! عمر ساختمان های معمولی در صورتی که تعمیر و نگهداری مناسب از آنها انجام شود می تواند افزایش یابد. علاوه بر این، این سازه ها با در نظر گرفتن منطقه و محیط طراحی شده اند و معمولاً می توانند در برابر نیروهای طبیعی مانند زلزله و طوفان با مشکل کمی مقاومت کنند.

ساختمان های فولادی از پیش ساخته شده استحکام کمتری دارند، اما از شکل اولیه خود راه طولانی را پیموده اند. آنها در حال حاضر دوام بیشتری دارند و می توانند سالها دوام بیاورند. همچنین در صورت نیاز می توان آنها را جدا کرد و جابه جا کرد. هر ساختمانی که با این روش ساخته می شود، مطابق با استانداردهای معماری و ساخت و ساز محلی طراحی شده است، بنابراین می تواند در برابر باران های شدید و فعالیت های لرزه ای مقاومت کند.

کلید برنده

هر روش ساخت و ساز برای پروژه شما ایده آل نخواهد بود. برای تصمیم گیری درست، باید تفاوت های ساختمان های فولادی از پیش ساخته شده در مقابل ساختمان های معمولی را بسنجید. هر تفاوت عاملی است که بر نحوه پیشرفت پروژه شما و اینکه آیا می تواند مشخصات و بودجه پروژه شما را برآورده کند تأثیر می گذارد. درک تضاد بین دو گزینه نشان می دهد که کدام تکنیک برای پروژه شما منصفانه تر خواهد بود.