اگر اینجا هستید و این مطلب را می خوانید یعنی با این سؤال رایج روبرو شده اید که ساندویچ پانل چیست و ما برای پاسخ دادن به این سؤال پیش از به شما پیشنهاد می کنیم ابتدا کمی به اطراف خود و سازه ها و وسایلی که دور و برتان هستند، دقت کنید. می بینید در ساخت بسیاری از این تجهیزات و وسایل از متریال های جدید و به روز استفاده شده است.

در واقع پیشرفت تکنولوژی و ابداعاتی که هر روز در سراسر جهان، در زمینه های مختلف انجام می شود، باعث تغییر نحوه تولید و ساخت در حوزه های گوناگون کاری شده است. ناگفته نماند تمام این تغییرات عموماً در جهت کاهش هزینه ها و آسان تر شدن کارها اعمال اتفاق می افتد. صنعت ساختمان سازی نیز از این تغییر و تحول ها دور نبوده است.

ظهور مصالح پیش ساخته مانند ساندویچ پانل نمونه ای از این تغییرات به شمار می رود. شاید سال ها قبل این سؤال که ساندویچ پانل چیست، برای خیلی از افراد وجود داشت ولی امروزه کمتر کسی با این سازه پرآوازه غریبه است. سازه های جدیدی مانند پانل ساندویچی، حاصل تلاش انسان برای آسان تر کردن روند کار ساخت و ساز هستند، به طوری که با حفظ کیفیت، کار با هزینه کمتری انجام شود.

در ادامه همراه ما باشید تا پاسخ تمام سؤالات خود را درباره این سازه پرکاربرد پیدا کنید.

مشخصات ساختاری ساندویچ پانل

مشخصات ساختاری ساندویچ پانل چیست؟

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، ساندویچ پانل در واقع سازه هایی پیش ساخته هستند که جایگزین مصالح قدیمی شده اند. این سازه ها از دو لایه سخت تشکیل می شوند که در قسمت میانی آن ها موادی مانند پشم سنگ، پلی اورتان، پشم شیشه، پلی استایرن، XPS و … قرار می گیرد.

این نوع ساختار باعث می شود سازه نهایی نه چندان سنگین ولی در عین حال مقاوم باشد. از همه مهم تر وجود لایه میانی باعث وجود خصوصیت مهمی می شود که در برخی موارد اصلی ترین دلیل استفاده از این سازه ها است، یعنی عایق حرارتی بودن.

جنس لایه های بیرونی ساندویچ پانل چیست؟

دو لایه بیرونی پانل ساندویچ، از ورق های فلزی آلومینیوم، آلوزینک، گالوانیزه و … ساخته می شود و نسبت به تنش های مختلف مقاومت خوبی دارند. لایه عایق میانی نیز معمولاً مقاومت خوبی نسبت به عوامل مختلف از جمله انواع روغن ها، اسید و باز، دود، میکروب ها و قارچ ها و … دارد و تمام این ویژگی ها، این سازه را برای استفاده در محیط گوناگون، مناسب می سازد.

با انواع ساندویچ پانل آشنا شوید

این سازه پرکاربرد، به طور گسترده در دو نوع دیواری و سقفی و به عنوان عایق مورد استفاده قرار می گیرد.

  •  ساندویچ پانل سقفی معمولاً برای سقف سوله و … مورد استفاده قرار می گیرد و ضخامتی معادل 4 تا 10 سانتی متر دارد. نوع ساختار این نوع پانل ساندویچی به گونه ای است که از ورود آب به داخل ساختمان جلوگیری می کند.
  •  پانل ساندویچ دیواری نیز به عنوان عایقی بسیار مناسب در ساخت پارتیشن ها، منازل، کارگاه ها یا سوله ها، سردخانه ها و … به کار گرفته می شوند.

ساندویچ پانل چیست

مزایای استفاده از ساندویچ پانل چیست؟

این سازه های پرکاربرد مزایای فراوانی دارند که باعث شده است به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرند. چند نمونه از این مزایا عبارتند از:

  •  شاید بهتر است به عنوان اولین مزیت و اولین پاسخ به سؤال “مزایای ساندویچ پانل چیست؟”، به مسئله هزینه اشاره کنیم، زیرا همواره و در هر صنعتی مهم ترین اصل، کاهش هزینه های تمام شده کار است. در این مورد نیز باید گفت ساندویچ پانل ها به دلیل ساختار خاص خود و نحوه استفاده از آن ها باعث کاهش هزینه های یک پروژه می شوند و به همین دلیل طرفداران بسیاری دارند.
  • گزینه دیگر که در واقع دلیل اصلی استفاده از این سازه محسوب می شود، عایق بودن آن است. همان طور که قبلاً نیز به آن اشاره شد، پانل ساندویچی به خوبی در برابر حرارت مقاوم است و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می نماید. جدا از مسئله انرژی و صرفه جویی در آن، گاهی عایق بودن لازمه ساخت یک سازه است. به همین دلیل، پانل ساندویچ می تواند بهترین گزینه برای ساخت سردخانه ها به شمار  رود.
  • اگر هنوز می خواهید بدانید مزایای ساندویچ پانل چیست، بهتر است درباره سبک بودن آن صحبت کنیم. امروزه مهندسینی که در حوزه ساخت و ساز فعال هستند، تلاش می کنند ساختمان هایی با حداقل وزن بسازند زیرا سبک بودن ساختمان از بسیاری از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری می کند. ساندویچ پانل سازه ای است که این امر را تحقق می بخشد زیرا به واسطه نوع ساختاری که دارد، وزن کمی را روی ساختمان اعمال می کند.
  •  این سازه پرکاربرد سازگاری بسیار خوبی نیز با محیط زیست و شرایط آب و هوایی گوناگون دارد. به همین دلیل می توان آن را در هر نوع آب و هوا و اقلیمی به کار گرفت. علاوه بر آن تعمیر پانل ساندویچی کار چندان پیچیده ای نیست و به راحتی و بدون نیاز به خراب کاری می توان دوباره و دوباره از آن استفاده کرد. در واقع این سازه نه تنها با محیط زیست بلکه با انسان هایی که از آن استفاده می کنند نیز سازگاری خوبی دارد.
  •  پاسخی دیگر به سؤال “مزایای ساندویچ پانل چیست؟”، آسان بودن حمل و نقل و نصب است. این سازه ها به دلیل سبک بودن به راحتی جابجا می شوند. همچنین نحوه اجرا و نصب آن ها بسیار ساده و آسان است به طوری که نیاز به نیروی متخصص ندارد. همه این موارد باعث تسهیل و تسریع روند کار می شود و همچنین کاهش هزینه های انتقال و نصب را به دنبال دارد.
  •  ساندویچ پانل را می توانید در ابعاد گوناگون و رنگ های متنوع به کار ببرید. این خود یکی دیگر از مزایای استفاده از این سازه به شمار می رود.

انواع ساندویچ پانل

موارد کاربرد ساندویچ پانل چیست؟

همان طور که گفتیم این سازه های پیش ساخته، هم در ساخت سقف و هم در ساخت دیوارها به کار می رود و با توجه به این که نسبت به شرایط جوی و محیطی مختلف مقاوم و سازگار است، گستره کاربرد وسیعی دارد. برای مثال در ساختمان های اداری یا آموزشی، ویلای پیش ساخته، استخر ها، کانتینر ها، سوله و کارگاه، سالن های ورزشی، کانکس ها و … می توان از ساندویچ پانل به عنوان یک سازه سبک و کم هزینه استفاده کرد.

کاربرد ساندویچ پانل

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری