عرشه فولادی (یا عرشه فلزی ) در بسیاری از کاربردها، برای کف، سقف و حتی دیوار استفاده می شود.

اما با نام‌های مختلف مانند B Deck و Form Deck، چگونه می‌دانید که چه نوع عرشه فولادی برای نیازهای شما مناسب است؟ در این مقاله به بررسی انواع مختلف روکش فلزی و اینکه چرا هر کدام برای هدف خاصی طراحی شده اند می پردازیم.

عرشه فلزی یا همان طور که گاهی اوقات عرشه فولادی نامیده می شود، ورق فولادی فرم داده است که با استفاده از سایر  انواع ورق ها به هم متصل می شود و توسط تیرآهن یا تیرچه های فولادی برای ایجاد یک سطح خاص تحمل فشار پشتیبانی می شود.

عرشه فولادی: هر آچه باید بدانید

ورق شادو لاین یا ذوزنقه یک ماده بسیار کار آمد با کاربردهای دائمی و موقت در صنایع مختلف است. به دلیل نسبت استحکام به وزن زیاد، هزینه نسبتا ارزان و سهولت در نصب، معمولاً برای کفپوش، سقف و حتی دیواره استفاده می شود.

اما با انواع مختلف و نام‌های متفاوت، دانستن اینکه کدام نوع پوشش فلزی برای یک پروژه مناسب‌تر است، می‌تواند چالش برانگیز باشد.

در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های عرشه فولادی، پرکاربردترین انواع عرشه فولادی، اینکه چرا آنها می‌توانند بسیار متفاوت یا شبیه یکدیگر به نظر برسند و برای کاربردهای مختلف مناسب‌تر است را بررسی کنیم.

انواع مختلف عرشه فولادی چیست؟

عرشه فولادی و کفپوش دارای ویژگی های خاصی هستند که آنها را برای هر هدف و در کاربردهای مختلف مناسب تر می کند. شکل مقطع فرم داده شده دنده ای یک ورق عرشه فولادی چیزی است که کاربرد آن را تعیین می کند.

انواع مختلف عرشه فولادی چیست؟

الگوی دنده ای با ارتفاع متفاوت و فواصل خاص برای بهینه سازی نسبت استحکام به وزن ورق طراحی شده است و آن را برای تحمل وزن و انواع فشار های مختلف مناسب تر می کند.

در هر دو کاربرد سقف و کف، عرشه فولادی روی استراکچر فلزی یا تیرآهن فولادی نصب می شود. عرشه فولادی با جوش، بست های مکانیکی یا پیچ به استراکچر یا تیرآهن فولادی متصل می شود.

عرشه فولادی روی استراکچر فلزی یا تیرآهن فولادی نصب می شود

فاصله بین سازه یا تیرآهن باعث ایجاد دهانه هایی می شود از عرشه فولادی برای پر کردن آن استفاده می شود.

هر نوع عرشه فولادی دستورالعمل های خاصی در مورد حداکثر طول دهانه خود دارد. ورق های عرشه فولادی معمولاً در طول های استاندارد در دسترس هستند، با این حال، برخی از تامین کنندگان ماشین آلات داخلی برای برش طول های خاص تا 12 متر را دارند.

ارتفاع الگوی ذوزنقه عرشه فولادی

در تمام اشکال عرشه فولادی، ارتفاع و عرض الگوی ذوزنقه مستقیماً با دهانه و ظرفیت بارگذاری عرشه فلزی متناسب است. در کاربردهای کفپوش، شما می توان از ارتفاع الگوی ذوزنقه به اندازه بزرگتر استفاده کنید.

ارتفاع الگوی ذوزنقه نیز بر قابلیت های دهانه عرشه فلزی تأثیر می گذارد. به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است این اصول را رعایت کنید:

  • 3 اینچ – دهانه بلند
  • 2 اینچ – دهانه متوسط
  • 1.5 اینچ (در غیر این صورت به عنوان عرشه نوع B شناخته می شود) – دهانه کوتاه

مکمل های عرشه فولادی

از آنجایی که عرشه فولادی از آهن ساخته شده است، به یک پوشش محافظ برای محافظت از آن در برابر خوردگی ناشی از رطوبت نیاز دارد. در کاربردهای کفپوش یا سقف، عرشه فولادی را می توان به دو روش محافظت کرد:

رنگ آمیزی اولیه

حداقل محافظ اولیه مورد نیاز برای عرشه نوع B، رنگ آمیزی اولیه است که معمولاً به رنگ سفید یا خاکستری استفاده می شود. رنگ به سطح زیرین ورق ها زده می شود و پس از نصب قابل مشاهده است.

رنگ آمیزی پرایم محافظت کافی از ورق فلز را در هنگام نصب فراهم می کند و تنها در صورتی که محیط خشک باشد و رطوبت هوا قابل کنترل باشد، می تواند محافظت طولانی مدت در برابر خوردگی ایجاد کند.

اگر شرایط را نتوان کنترل کرد، رنگ آمیزی اولیه همچنان حفاظت موقت کافی برای عرشه فلزی ایجاد می کند.

گالوانیزه کردن

اگر سطح مقاطه فولادی در یک محیط بصورت دائمی در معرض دید قرار گیرد، گالوانیزه گرم بهترین گزینه برای جلوگیری از خوردگی است.

بسته به سطح قرار گرفتن در معرض تغییرات در شرایط محیطی، سه سطح گالوانیزه معمولاً برای عرشه فولادی استفاده می شود. هر یک در اونس فلز روی در هر فوت مربع فلز اندازه گیری می شود( کوتینگ ):

  • G30 – 0.3 اونس روی
  • G60 – 0.6 اونس روی
  • G90 – 0.9 اونس روی

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، هرچه رتبه G بالاتر باشد، هزینه هر ورق بیشتر خواهد بود.

عرشه طبقه

هدف از عرشه فولادی کف پشتیبانی از مواد کامپوزیت کف مانند چوب است. همچنین می‌توان از آن برای تحمل وزن بتن مرطوبی که روی آن ریخته می‌شود استفاده کرد و تا زمان خشک شدن بتن صبر کرد – که به طور موثر قالبی برای بتن است.

عرشه فولادی کف

کاربردهای متداول برای کفپوش فلزی عبارتند از

  • طبقات نیم طبقه
  • سکوهای راه پله میانی
  • سکوهای کاری موقت برای ساخت و ساز ساختمان های چند طبقه

به دلیل نیازهای مختلف بار برای کفپوش، اصطلاح عرشه کف می تواند نتایج کمی گیج کننده داشته باشد.

عرشه کامپوزیت چیست؟

برخی از اشکال کفپوش فلزی کفپوش فلزی هستند که به عنوان عرشه “کامپوزیت” شناخته می شوند. این عنوان کمی گمراه کننده است زیرا به این معنی است که خود عرشه یک کامپوزیت است، در حالی که در واقع فولاد (گالوانیزه) است.

عرشه کامپوزیت به این دلیل نامگذاری شده است که برای ایجاد دال کف کامپوزیت با بتن طراحی شده است.

یک الگوی برجسته که در امتداد هر دنده اجرا می شود به گونه ای طراحی شده است که سطح بیشتری را برای چسبندگی بهتر به بتن ریخته شده ایجاد کند.

هنگامی که بتن سخت می شود، از ورق عرشه جدا نمی شود. این یک کف کامپوزیت ایجاد می کند که در آن از فولاد برای افزایش مقاومت بتن باستفاده می شود.

عرشه سقف

عرشه فولادی برای سقف به گونه ای طراحی شده است که یک پلت فرم داده شده بادوام برای نصب مواد بام از جمله عایق، غشاهای ضد آب و حتی بتن سبک در برخی کاربردها فراهم کند. پوشش سقف طوری طراحی نشده است که بتن سازه ای روی آن ریخته شود.

به طور گسترده در ساختمان های تجاری و چند طبقه استفاده می شود زیرا برش دیافراگمی افقی ایجاد می کند، به این معنی که بار به سازه نگهدارنده منتقل می شود.

عرشه سقف باید هم برای مصالح سقفی که در بالا نصب می شوند و هم برای آنچه که به عنوان فشار شناخته می شود، پشتیبان باشد. این وزن افراد و تجهیزاتی است که در طول نصب و برای هر گونه اهداف نگهداری/دسترسی در پشت بام حرکت می کنند.

عرشه فرم

عرشه فرم نوعی عرشه فولادی کف است که برای تحمل وزن بتن مرطوب ریخته شده روی آن طراحی شده است و در حین سخت شدن باعث ایجاد پایه می شود. به عبارت دیگر، فرمی را ایجاد می کند.

به طور سنتی از قالب های چوبی برای حمایت از دال بتنی در هنگام نصب ساختمان استفاده می شود. عرشه فولادی برای قالب بتن راه حل مقرون به صرفه تری ارائه می دهد که پس از عمل آوری بتن نیز نیازی به برداشتن آن نیست.

عرشه فولادی برای قالب بتن

از آنجایی که عرشه قالب یک فرم “در جای خود” است، فولاد باید برای جلوگیری از خوردگی گالوانیزه شود. این به این دلیل است که خطر خوردگی تنها ناشی از شرایط محیطی خارجی نیست، بلکه به این دلیل است که بتن به عنوان یک محصول مرطوب حاوی آب است که باعث خوردگی می شود.

همچنین به این دلیل است که وقتی عرشه فرم نصب شد، نمی توان آن را تعویض کرد.

عرشه فرم با دنده های کم ارتفاع در مقایسه با سایر شکل های عرشه فولادی مشخص می شود. رایج ترین اندازه ها عبارتند از:

  • 9/16”
  • 7/8”
  • 1”
  • 1 5/16 اینچ

اندازه گیری نیز در مقایسه با سایر انواع عرشه فولادی کف یا سقف به سمت سبک تر ترازو است.

عرشه فولادی برای پشتیبانی از دال بتنی به ضخامت 3 اینچ تا 6 اینچ طراحی شده است و به طور ایده آل برای کف هایی با تکیه گاه های نزدیک به یکدیگر مانند کف های نیم طبقه، ساختمان های چند طبقه و راه پله ها مناسب است.

از دیگر کاربردهای عرشه فرم می توان به صفحات دیواری و پانل های کشویی فلزی اشاره کرد.

عرشه نوع B

در حالی که عرشه نوع B نوعی عرشه کامپوزیت است، اما به دلیل مشخصاتی که دارد یکی از پرکاربردترین انواع عرشه فولادی در هر دو کاربرد کف و سقف می باشد.

عرشه نوع B نوعی عرشه کامپوزیت

دنده های عمیق 1 1/2 اینچی کاملاً راحت بین دنده های عرشه شکل پایین و دنده های عرشه کف بزرگتر تا 3 اینچ قرار می گیرند.

برای پوشش سقف، عرشه نوع B برای پشتیبانی از یک سیستم سقف با دهانه های تا 3 متر طراحی شده است. دنده های عمقی 1 1/2 اینچی و 3 1/2 اینچی عریض نیز فضای موجود را افزایش می دهند تا عایق سقف بیشتری قرار گیرد.

نوع عرشه B در چهار استاندارد معمولی موجود است: 22، 20، 18، و 16. عدد استاندارد بالاتر نشان دهنده ورقه فلزی نازکتر است.

استاندارد 20 به دلیل نسبت استحکام به وزن، بیشترین استفاده را برای عرشه B دارد، اما برای دهانه سقف در حد بالای 3 متر، استفاده از استاندارد 18 توصیه می شود.

عرشه نوع B همچنین به طور گسترده در کاربردهای کفپوش برای پشتیبانی از کف چوبی که در بالای آن قرار می گیرد استفاده می شود. کاربردها شامل کف های نیم طبقه و پله های میانی است.

اگر هنوز مطمئن نیستید که عرشه B برای پروژه سایت شما مناسب است یا خیر، می توانید  با تیم متخصص بورس آهن تماس بگیرید.

قیمت عرشه فولادی چقدر است؟

قیمت گذاری برای عرشه فولادی به طور کلی بسیار ساده است و سه عامل بر هزینه عرشه فلزی تأثیر می گذارد:

  • شکل مقطع
  • ضخامت ورق
  • طول ورق

به طور کلی، ارتفاع کمتر ذوزنقه با هزینه ارزان‌تر مطابقت دارد زیرا به مواد خام کمتری برای تولید نیاز دارد.

به همین ترتیب، یک استاندارد بالاتر – ورق فلزی نازک‌تر – نیز با محصول ارزان‌تری مطابقت دارد.

همین امر در مورد خرید عرشه فولادی با روکش گالوانیزه یا با رنگ اولیه نیز صدق می کند. گالوانیزه کردن با مقدار بیشتری روی باعث افزایش قیمت هر ورق فلزی می شود.

شما همچنین می توانید قیمت عرشه فولادی را از بورس آهن استعلام بگیرید.