فولاد آلیاژی معمولا در زندگی روزمره استفاده می شود. پس لازم است بدانید فولاد آلیاژی چیست؟ ویژگی های اساسی آن چیست و چگونه در عمل به کار می آید؟

فولاد آلیاژی و ویژگی های اساسی آن

فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی چیست؟

آیا فولاد یک آلیاژ است؟ بله، فولاد آلیاژی است که عمدتاً از آهن و کربن ساخته شده و با سایر عناصر شیمیایی مانند مس، منگنز، نیکل و … مخلوط می شود.

مقدار کل این عناصر اضافه شده که از 1.0٪ تا 50٪ از جرم کل مخلوط شده با فولاد متغیر است. عناصر اضافه شده به بهبود کیفیت محصولات فولادی نهایی کمک می کند و مقاومت فولاد را در برابر اکسیداسیون، کشش، شکل پذیری و دوام افزایش می دهد.

در حال حاضر انواع اصلی فولاد آلیاژی عبارتند از فولاد کم آلیاژ، فولاد آلیاژی متوسط ​​و فولاد پر آلیاژ. مصرف کنندگان بسته به نیاز و اهداف استفاده، نوع مناسب فولاد را انتخاب می کنند.

ترکیب فولاد آلیاژی

به طور معمول، فولاد آلیاژی دارای چند عنصر اصلی است. با این حال، این عناصر در غلظت های مختلف مخلوط می شوند تا انواع مختلفی از فولاد آلیاژی مناسب برای استفاده مورد نظر ایجاد شود.

به لطف آن عناصر آلیاژی است که فولاد به طور کلی دارای مزایای برتر نسبت به سایر انواع فولاد است. در زیر ترکیب فولاد آلیاژی پایه مورد استفاده در تولید آورده شده است.

منگنز

منگنز یک ترکیب مهم در تولید فولاد و آلیاژهای فولادی است. منگنز برای افزایش سختی، دوام و مقاومت در برابر خوردگی فولاد استفاده می شود. فولاد با محتوای منگنز بالا معمولاً در ساخت و ساز، اتومبیل، راه آهن و بسیاری از کاربردهای صنعتی دیگر استفاده می شود.

تولید فولاد و آلیاژهای فولادی

لوله های فولادی آلیاژی اینکونل

کروم

کروم سختی بالایی دارد و امروزه سخت ترین فلز محسوب می شود. همچنین یکی از مواد تشکیل دهنده برای  تولید فولاد، برای کمک به افزایش سختی و مقاومت در برابر خوردگی فولاد است.

کروم همچنین برای محافظت از سطوح فلزی در برابر خوردگی با ایجاد پوششی بر روی سطح مانند قطعات موتور و سطوح ابزارهای برش استفاده می شود.

مولیبدن

مولیبدن به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر خوردگی، افزایش دوام، سختی، مقاومت در برابر تغییر شکل در دمای بالا و بهبود ماشینکاری محصول، عنصری ضروری در تولید فولاد است.

وانادیوم

ترکیب فولاد آلیاژی با افزودن وانادیم به بهبود انعطاف پذیری، سهولت خمش و قابلیت ارتجاعی محصول کمک می شود. وانادیوم به فولاد کمک می کند تا سختی، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر ضربه را افزایش دهد و مقاطع را سبک تر و بادوام تر کند.

ویژگی های فولاد آلیاژی

هر نوع فولاد از ترکیب فولاد آلیاژی متفاوتی تشکیل شده است، بنابراین دارای خواص خاصی متناسب با کاربرد مورد نظر خود هستند. در زیر بعضی از ویژگی های اساسی فولاد مرور شده است.

از نظر خواص مکانیکی، به طور کلی،  فولاد از دوام بیشتری نسبت به فولاد کربنی برخوردار است. با این حال، از نظر سختی، ضعیف تر است.

مورد دیگر مقاومت دمایی است، عناصر در فولاد تمایز مارتنزیت را در دمای بالاتر از 2000 درجه سانتیگراد کاهش میدهند. برای رسیدن به این هدف، فولاد باید توسط تعدادی از عناصر با درصد نسبتاً بالا آلیاژ و متالیز شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی فولاد آلیاژی به عناصر مختلفی تشکیل دهنده مربوط است، بنابراین این عناصر به فولاد خواص ویژه ای مانند فولاد ضد زنگ و مقاومت در برابر خوردگی بادوام بالا، مقاومت حرارتی بالا و … می دهند.

استاندارد های محبوب فولاد

در حال حاضر، همه انواع فولاد آلیاژی بر اساس گریدهای رایج فولاد مطابقت با نیازهای عمومی بازار فولاد جهان تولید می شوند. بیایید در مورد برخی از گریدهای محبوب فولاد بیشتر صحبت کنیم.

انواع فولاد آلیاژی

در بازار ایران، گریدهای فولادی را می توان بر اساس کاربردهای رایج آنها به شرح زیر طبقه بندی کرد:

گریدهای متداول فولاد آلیاژی سازه عبارتند از: 15Cr، 20Cr، 20CrNi، 12CrNi3A، 12Cr2Ni3A، 12Cr2Ni4A،…

انواع با محتوای کربن متوسط ​​دارای نمادهایی مانند: 40Cr، 40CrMn، 35CrMnSi،…

برای ساخت فولاد فنری از انواع با کربن بالا مانند 50Si2، C65Mn، C65Si2 و … استفاده می شود.

کاربرد فولاد آلیاژی در صنایع

به عنوان محصولی با سختی بالا، فولاد آلیاژی اغلب برای تولید جزئیات و موادی استفاده می شود که به دوام بالا و همچنین توانایی مقاومت در برابر ضربه نیروهای خارجی نیاز دارد. انواع مختلف فولاد آلیاژی با کاربردهای مختلف مطابقت دارد. در زیر برخی از برنامه های کاربردی خاص آورده شده است.

فولاد در زمینه های ریخته گری مکانیکی، ماشین سازی، قطعات خودرو، تجهیزات کشتی و… استفاده می شود.

مورد استفاده برای ساخت شفت موتور، شفت بار سبک و متوسط، چرخ دنده و …

به عنوان ماده ای برای ساخت قطعات ماشین آلات: غلطک، پیچ و مهره، تخته پشتیبانی، میل لنگ و …

کاربرد فولاد آلیاژی در صنایع

فولاد آلیاژی یک ماده خام برای ساخت قطعات ماشین آلات است

کاربرد در پروژه های ساختمانی: بتن مسلح، سازه فلزی و …

مشاهده می شود که این یک ماده ضروری و مهم برای صنایع مکانیکی است که نیاز به دوام بالایی دارند. این به عنوان روشی برای کمک به ساخت و ساز برای پایدارتر شدن ساختمان و سازه است.

بورس آهن تامین کننده فولاد با بهترین کیفیت در اصفهان و ایران

برای دریافت قیمت و لیست موجودی انواع مقاطع فولادی با بورس آهن آلات اصفهان تماس بگیرید