گالوانیزه چیست؟

گالوانیزه کردن یا گالوانیزسیون، یک فرآیند تولیدی صنعتی است که در آن یک پوشش روی بر روی فولاد یا آهن اعمال می شود تا از زنگ زدگی و اکسید شدن محافظت کند.

چندین نوع مختلف فرآیند گالوانیزه وجود دارد، اما متداول ترین روش ارائه شده و مورد استفاده، گالوانیزه گرم نامیده می شود.

فولاد گالوانیزه به دلیل دوام زیاد، استحکام و شکل پذیری و همچنین محافظت در برابر خوردگی پوشش روی-آهن، یکی از محبوب ترین انواع آلیاژ های فولادی است. روی به عنوان مانعی در برابر عناصر خورنده از فلز پایه محافظت می کند و طبیعت فداکارانه این پوشش منجر به یک آلیاژ فولادی با دوام و با کیفیت بالا می شود.

این تطبیق پذیری آن را برای انواع پروژه ها و صنایع از جمله کشاورزی، خورشیدی، خودروسازی، ساختمانی و غیره قابل استفاده می کند. در زیر، هدف ما شرح جامعی از نحوه پردازش فولاد گالوانیزه، روش‌های مختلف گالوانیزه کردن، مزایای آن و نحوه استفاده از آن در این صنایع مختلف است.

مراحل فرآیند گالوانیزه به شرح زیر است:

  • فولاد در محلول چربی زدا، تمیز می شود
  • پس از تمیز کردن، فولاد را با قرار دادن در ظرفی حاوی اسید سولفوریک داغ رقیق شده اسیدی می کنند.
  • سپس فولاد در یک محلول آبی (معمولاً کلرید روی آمونیوم) می رود.
  • سپس از طریق غوطه ور شدن در وان روی مذاب لایه محافظ روی آن تشکیل می شود
  • سپس فولاد از نظر قوام و پوشش کامل تست و بررسی می شود
مراحل فرآیند گالوانیزه

مزایای فولاد گالوانیزه چیست؟

بسیاری از صنایع مختلف عمدتاً از فولاد گالوانیزه استفاده می کنند زیرا دارای طیف گسترده ای از مزایا برای صنایع است که می توانند از آنها استفاده کنند، از جمله داشتن:

هزینه اولیه کم :  در مقایسه با اکثر آلیاژهای فولاد بلافاصله پس از تحویل آماده استفاده است. نیازی به آماده سازی اضافی سطح، بازرسی ها، رنگ آمیزی/پوشش اضافه و غیره ندارد که باعث صرفه جویی در هزینه می شود.

طول عمر طولانی تر : با گالوانیزه کردن، انتظار می‌رود که یک قطعه فولاد صنعتی در محیط‌های متوسط ​​بیش از 50 سال دوام بیاورد و با قرار گرفتن در معرض شدید آب بیش از 20 سال دوام بیاورد و نیازی به نگهداری نداشته باشد. افزایش دوام محصول نهایی فولاد نیز قابلیت اطمینان محصول را افزایش می دهد.

آند قربانی : تضمین می کند که هر فولاد آسیب دیده توسط پوشش فلز روی اطراف محافظت می شود. مهم نیست که بخش فولادی کاملاً در معرض دید قرار گیرد. روی همچنان ابتدا خورده می شود. این پوشش ترجیحاً بجای فولاد خورده می شود و یک محافظ فداکارانه برای مناطق آسیب دیده ایجاد می کند.

مقاومت در برابر زنگ زدگی : آهن به طور باورنکردنی مستعد زنگ زدگی است، اما افزودن روی به عنوان یک بافر محافظ بین فولاد و هر گونه رطوبت یا اکسیژن عمل می کند. فولاد گالوانیزه بسیار محافظت شده است، از جمله گوشه‌های تیز و فرورفتگی‌هایی که نمی‌توان با پوشش‌های دیگر محافظت کرد و در برابر آسیب مقاوم می شود.

روش های مختلف گالوانیزه کردن

همانطور که در بالا گفته شد، چندین فرآیند مختلف برای گالوانیزه کردن فولاد وجود دارد.

گالوانیزه گرم

اولین و مهمترین روش برای گالوانیزه کردن، گالوانیزه گرم است. روند که از نامش مشخص است! در این روش، فولاد یا آهن را در یک حوضچه مذاب روی غوطه ور می کنند که دمای آن در حدود 860 درجه فارنهایت (460 درجه سانتیگراد) است.

این حمام مذاب یک پیوند متالورژیکی بین روی و فلز دریافت کننده را آغاز می کند. پس از بیرون کشیدن فلز از حمام، به قرار گرفتن در معرض جو واکنش نشان می دهد و روی خالص با اکسیژن مخلوط می شود و اکسید روی را تشکیل می دهد.

اکسید روی بیشتر به دی اکسید کربن واکنش می دهد و کربنات روی را تشکیل می دهد که پوشش محافظ نهایی روی مواد را تشکیل می دهد. نشانه آشکار یک ماده گالوانیزه داغ وجود یک الگوی کریستالی مانند بر روی سطح است که گاهی اوقات به عنوان “spangle” نامیده می شود.

فولاد گالوانیزه: انواع، موارد استفاده، مزایا

روش گالوانیزه گرم یک انتخاب مقرون به صرفه است که می تواند به سرعت در اشکال ساده و پیچیده اجرا شود.

مواد پوشش داده شده را می توان به روشی مشابه مواد بدون پوشش، ماشین کاری کرد. فولاد گالوانیزه را می توان در کاربردهای با دمای بالا تا 392 درجه فارنهایت استفاده کرد، اما استفاده در دمای بیش از این سطح باعث جدا شدن لایه روی-کربنات می شود.

گالوانیلینگ

Galvannealing نتیجه ترکیب فرآیندهای آنیل و گالوانیزه گرم به منظور تولید یک پوشش تخصصی روی فولاد است. فرآیند گالوانیزه کردن از طریق آنیلینگ آنی و غوطه وری انجام می شود که یک روکش خاکستری مات ایجاد می کند.

فولاد گالوانیل شده یک محصول آلیاژ روی-آهن است که در آن فلز پایه با فرآیند غوطه ور شدن گرم پوشش داده می شود و سپس برای ایجاد آلیاژ بین پوشش روی مذاب و فولاد حرارت داده می شود.

سطح به دست آمده یک سطح مات مات است. فولاد گالوانیل شده برای جوشکاری مساعد است و سطح آن برای چسبندگی رنگ عالی است.

پیش گالوانیزه کردن

همچنین شبیه به روش گالوانیزه گرم، اما در همان مرحله اول تولید انجام می شود. پیش گالوانیزه کردن فرآیندی است که شامل چرخاندن ورق آهنی از طریق یک ماده تمیز کننده برای آماده سازی سریع مواد برای گالوانیزه کردن است.

سپس فلز از داخل حوضچه ای از فلز روی مایع مذاب عبور داده می شود و بلافاصله پس می زند. مزیت اصلی این روش این است که کویل های ورق فولادی را می توان به سرعت در مقیاس بزرگ با پوشش یکپارچه تری نسبت به روش سنتی غوطه ور گرم گالوانیزه کرد.

الکتروگالوانیزه کردن

منحصربفردترین روش ذکر شده، الکتروگالوانیزه کردن شامل فرو بردن مواد در ظرف مذاب روی نیست. در عوض، جریان الکتریکی به محلول الکترولیتی وارد می‌شود که روی فولاد اعمال می‌شود، که یون‌های روی دارای بار مثبت را به فلز روی کاهش می‌دهد – که سپس روی فولاد با بار مثبت رسوب می‌کند.

مانند پیش گالوانیزه کردن، این روش معمولاً در مرحله اول تولید انجام می شود.

گالوانیزه کردن فولاد پیشرفته با استحکام بالا

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند گالوانیزه کردن فولادهای پیشرفته با مقاومت بالا و همچنین خدمات گالوانیزه کردن، با بورس آهن تماس بگیرید.

در چه صنایعی از فولاد گالوانیزه استفاده می شود؟

همه جا از فلزات گالوانیزه استفاده می شود!

بدنه اتومبیل ها و بسیاری از دوچرخه ها از فلزات گالوانیزه ساخته شده اند. برخی از لوله های آب آشامیدنی هنوز از فولاد گالوانیزه ساخته می شوند. ورق نورد سرد نیز اغلب گالوانیزه می شود. مهره‌ها، پیچ‌ها، ابزارها و انواع سیم‌ها اکنون گالوانیزه می‌شوند، زیرا این فرآیند ارزان است و به افزایش طول عمر فلز کمک می‌کند!

فولاد گالوانیزه، به ویژه، اغلب چیزی است که در ساختمان‌های مدرن «اسکلت فلزی» استفاده می‌شود. فولاد گالوانیزه همچنین برای ایجاد سازه هایی مانند بالکن، ایوان، راه پله، نردبان، راهرو و غیره استفاده می شود. اگر پروژه در محيط نامناسبي از نظر خوردگي است، فلز گالوانیزه انتخاب ایده آلی است. نرده ها، سقف ها، راهروهای بیرونی، همه اینها انتخاب های عالی برای فلز گالوانیزه هستند!

  • صنایع بادی و خورشیدی – پروژه های خورشیدی باید پس از نصب، گردش کار مداوم داشته باشند و هرگونه تعمیر و نگهداری منجر به اختلال در خدمات (معروف به از دست دادن درآمد) می شود. این بدان معنی است که فولادهای گالوانیزه گرم در پروژه های خورشیدی به دلیل محافظت در برابر خوردگی محبوب هستند. همچنین به دلیل سازگاری با محیط زیست خود محبوب است زیرا انتشار گازهای گلخانه ای تولید نمی کند و چندین دهه بدون تعمیر و نگهداری را تضمین می کند. به عنوان مثال، اغلب در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا تجهیزات به راحتی در معرض خوردگی هستند و تقاضا برای تجهیزات سخت تر و انعطاف پذیرتر را ایجاد می کند. فولاد گالوانیزه گرم محافظت در برابر خوردگی را فراهم می کند که اغلب می تواند برای چندین دهه، حتی زمانی که در معرض محیط خشن کشاورزی قرار می گیرد، دوام بیاورد.
در چه صنایعی از فولاد گالوانیزه استفاده می شود؟
  • صنعت خودرو – اگرچه تا دهه 1980 فقط در مدل‌های لوکس استفاده می‌شد، استفاده از بدنه‌های روکش‌شده با روی برای خودروها در حال حاضر در خودروسازی عادی شده است. بدنه به رنگ سفید خودرو حدود 80 درصد از بدنه را تشکیل می دهد که همگی از فولاد گالوانیزه استفاده می کنند. مقاومت فولاد گالوانیزه در برابر زنگ زدگی نیز ابزار بازاریابی خوبی برای صنعت خودرو است زیرا می تواند “ضمانت های ضد زنگ” را به مشتریان ارائه دهد.
  • صنعت ساخت و ساز – چه برای مسکونی و چه تجاری، دوام فولاد گالوانیزه باعث محبوبیت بیش از یک قرن در صنعت ساخت و ساز شده است. همچنین به دلیل زیبایی شناسی آن برای ساخت و ساز انتخاب شده است. “درخشش” فولاد گالوانیزه به آن حسی معاصر می دهد و در طرح های معماری مدرن محبوب است. همچنین، نه تنها برای قطعات ساختاری بزرگ، بلکه برای مواردی مانند نرده، ناودان، ریل، لوله، تیرک و موارد دیگر استفاده می شود.
  • صنعت مخابرات – خطوط تلفن کار تعمیر و نگهداری آسانی نیستند، بلند هستند و اغلب دسترسی به آنها دشوار است. فولاد گالوانیزه گرم را می توان بر روی سیم کشی تلفن و جعبه تجهیزات استفاده کرد که خطر آسیب و نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد.

بورس آهن با چندين سال تجربه در زمينه گالوانيزاسيون آماده خدمات دهي به شما مي باشد جهت مشاوره تماس بگيريد