لوله گالوانیزه فولادی در چه در پروژه اجرایی استفاده می شود؟

به دلیل قابلیت اطمینان، استحکام، مقرون به صرفه بودن و مقاومت در برابر خوردگی، انتخاب خوبی برای بسیاری از مصارف است. به همین دلیل است که اکثر پروژه های بهسازی خانه و کاربردهای صنعتی از لوله گالوانیزه فولادی استفاده می کنند.

با این حال، قبل از خرید، بهتر است که در مورد لوله گالوانیزه فولادی اطلاعات بیشتری کسب کنید. ما همه چیزهایی را که باید بدانید در این مقاله برسی کرده ایم.

لوله گالوانیزه فولادی چیست؟

لوله گالوانیزه فولادی در  استخر مذاب روی غوطه ور شده است تا در برابر خوردگی محافظت شود. این لایه روی از فلز زیرین در برابر اثرات منفی آب و هوا محافظت می کند و به طولانی شدن طول عمر لوله کمک می کند.

لوله گالوانیزه فولادی چیست؟

در ضمن، کلمه “گالوانیزه کردن” ادای احترامی به فیزیکدان قرن هجدهم لوئیجی گالوانی است که با جریان های الکتریکی کوچک آزمایش انجام داد. زمانی که دانشمندان بعدی متوجه شدند که می توانید آهن را با یک لایه محافظ روی از طریق یک فرآیند الکتروشیمیایی بپوشانید، به افتخار گالوانی آن را گالوانیزه نامیدند.

همه چیز در مورد خوردگی لوله

خاک، مواد شیمیایی، رطوبت یا نمک می توانند  لوله فلزی را دچار خوردگی کنند. خوردگی زمانی رخ می دهد که اتم ها در سطح فلز اکسید شده یا با یون های اکسیژن ترکیب می شوند. بیشتر فلزات به راحتی در محیط های غنی از اکسیژن مانند هوا یا آب اکسید می شوند.

فولاد گالوانیزه

با گالوانیزه کردن فولاد، سازندگان فلز از رسیدن این مواد خورنده به سطح فولاد و فلز قرار گرفته، زیر روی جلوگیری می کنند. به جای خوردگی فولاد، روی اکسید می شود.

گاهی اوقات عنصری به نام کرومات به روی اضافه می شود که روی را سریعتر اکسید می کند. به این می گویند حفاظت فداکار.

گرید های مختلف بر ای گالوانیره

بسیاری از گریدهای مختلف فولاد را می توان گالوانیزه کرد. لوله فولادی A53 و لوله فولادی A595 دو گرید رایج هستند.

اما فولاد ریخته گری، ورق سیاه، فولاد نورد سرد و حتی برخی از گریدهای فولاد ضد زنگ همگی واجد شرایط گالوانیزه هستند. به طور کلی، وجود آهن در هر فلزی آن را کاندیدای پوشش محافظ روی می‌کند.

تفاوت بین گریدهای فولاد گالوانیزه معمولاً در این است چگونه آنها روکش شده اند.

به عنوان مثال، آلیاژ روی-آهن در واقع 50 تا 70 درصد پوشش اکثر فولادهای نورد گرم را تشکیل می دهد. یک لایه نازک روی بدون آلیاژ روی آن قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قابلیت‌های گالوانیزه و گالوانیزه کردن فلزات با کارشناسان ما تماس بگیرید

ابعاد مشترک لوله گالوانیزه فولادی

ابعاد مشترک لوله گالوانیزه فولادی

لوله گالوانیزه فولادی در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود. وقتی آن را می خرید، می خواهید قطر آن را بر اساس اندازه گیری کنید اندازه اسمی. برای پیدا کردن اندازه اسمی، قطر داخلی لوله را اندازه بگیرید. بیشتر اندازه های اسمی لوله بین ¼ تا 2 ½ اینچ اجرا می شود.

اگر به انتهای برش برای اندازه گیری داخل لوله دسترسی ندارید، می توانید اندازه اسمی لوله را با اندازه گیری بیرون آن تخمین بزنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که شما باید اندازه دیوار را در نظر بگیرید، که ممکن است از لوله ای به لوله دیگر متفاوت باشد.

ابعاد مشترک لوله گالوانیزه فولادی

قانون سرانگشتی می گوید که محیط بیرونی را اندازه گیری کرده و بر عدد پی تقسیم کنید (3.14). اگر یک لوله استاندارد دارید، ¼ اینچ را برای دیوار کم کنید. برای یک لوله بسیار قوی، ⅜ اینچ را کم کنید.

برای مرجع، 2 اینچ در 10 فوت یک اندازه بسیار رایج برای این محصول است.

ترکیب شیمیایی

ترکیب شیمیایی مهم است زیرا فلز باید در یک سطح شیمیایی با آلیاژ روی که آن را می پوشاند پیوند بخورد. اگر یک لوله فولادی دارای سیلیکون بالاتر از 0.25 درصد باشد، باعث می شود که لایه آلیاژ روی بسیار سریع اکسید شود و در نهایت لایه فولادی اکسید شود.

صنایعی که از لوله گالوانیزه فولادی استفاده می کنند

به طور کلی، فولاد گالوانیزه باید دارای محتوای کربن کمتر از 0.25٪، فسفر کمتر از 0.05٪ و منگنز کمتر از 1.3٪ باشد. سیلیکون باید بین 0٪ و 0.25٪ باشد.

صنایعی که از لوله گالوانیزه فولادی استفاده می کنند

به دلیل هزینه مقرون به صرفه و استحکام قابل اعتماد، بسیاری از صنایع از لوله گالوانیزه فولادی استفاده می کنند. صنایع کشاورزی، خودروسازی، هوافضا، تولید، انتقال نیرو، کامیون های سنگین و حمل و نقل، صنایع بادی و خورشیدی و برق، همگی از فولاد گالوانیزه استفاده می کنند.

فولاد گالوانیزهبه ویژه، تولیدکنندگان از آن برای مد کردن خطوط آبرسانی، لوله کشی فاضلاب، نرده ها، نرده ها، داربست ها و سیستم های آبیاری مزرعه استفاده می کنند.

کاربردهای فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه بیشتر به دلیل استفاده از آن در ساخت و ساز و خودروسازی شناخته شده است.

ساختمان های ساخته شده با فولاد گالوانیزه می توانند 50 سال بدون نیاز به تعمیر و نگهداری دوام بیاورند. فولاد ضد زنگ و سازه فولادی این قابلیت را ندارد.

فولاد گالوانیزهمصرف کنندگان آمریکایی از اوایل دهه 1980 پس از استفاده از فولاد گالواننیزه در خودروهای ساخت ژاپن، تقاضای فولاد گالوانیزه را در خودروهای ساخت ایالات متحده داشتند.

مهره ها، پیچ ها، میخ ها، ستون های روشنایی، نیمکت ها، بالکن ها، راه پله ها و نردبان ها نیز از فولاد گالوانیزه استفاده می کنند.

در لوله گالوانیزه فولادی چه معیار هایی مهم است

لوله گالوانیزه جدید به رنگ نیکلی به نظر می رسد. همچنین ممکن است ظاهری مرمری داشته باشد. با گذشت زمان، لوله تمایل به کدر شدن دارد. در حالی که لایه محافظ روی می تواند طول عمر مفید فلز را تا حد زیادی افزایش دهد، فولاد گالوانیزه پس از حدود 40 تا 50 سال استفاده خورده می شود.

در لوله گالوانیزه فولادی چه معیار هایی مهم است

اگر متوجه زنگ زدگی شدید، قطعا وقت آن رسیده است که به دنبال لوله های جدید بگردید. هنگام خرید فولاد گالوانیزه – یا هر محصول فلزی ساخته شده، همیشه در مورد کیفیت مواد، استحکام کششی آن، مقاومت در برابر خوردگی و انعطاف پذیری تحقیق کنید

نحوه برش لوله فولادی گالوانیزه

اگر قصد برش لوله گالوانیزه فولادی را دارید، به اره برقی، ابزار برش لوله یا اره رفت و برگشتی دارید. اگر لوله در سایز های مختلف دارید ممکن است به چندین دستگاه برش نیاز باشد.

برای بریدن با اره برقی

لوله را در یک گیره محکم کنید و در صورت لزوم انتهای بلندتر آن را نگه دارید. شروع به برش کنید. از آنجایی که شما از اره برقی استفاده می کنید، برای برش دادن به این روش به زمان و انرژی زیادی نیاز ندارید. از فشار زیاد استفاده نکنید. پس از جدا شدن فولاد، انتهای بریده شده را سوهان کنید.

برای برش با ابزار برش لوله

هنگامی که برش را شروع می کنید، باید کاتر خود را چندین بار دور لوله بچرخانید. پس از برش، لوله را مجدداً بچرخانید تا انتهای آن سوراخ نشود. برای این کار به ابزاری به نام ریمر نیاز دارید.

برای برش با اره رفت و برگشتی

این ابزار برش موتوری کار را سریع انجام می دهد.محل برش خود را علامت بزنید، لوله خود را ببندید و اجازه دهید آن اره کار خود را انجام دهد. فقط مطمئن شوید که اره را مستقیماً روی لوله فشار نمی‌دهید، زیرا می‌تواند باعث گیرکردن آن روی لوله و آسیب دیدن تیغه می شود.

آیا می توانید لوله های فولادی گالوانیزه را رنگ کنید؟

رنگ آمیزی لوله گالوانیزه فولادی کار آسانی نیست. رنگ به راحتی به پوشش روی نمی چسبد. یک راه حل این است که لوله را کاملا تمیز کنید، سپس آن را با سرکه سفید بشوید. سرکه با فلز در تعامل است و باعث چسبندگی بیشتر آن برای رنگ می شود.

آیا می توانید لوله های فولادی گالوانیزه را رنگ کنید؟

اگر شروع به رنگ آمیزی لوله گالوانیزه فولادی کنید، از رنگ های پایه آلکیدی یا پرایمرهای پایه روغنی استفاده نکنید. در عوض، از رنگ  آستر و یا یک رنگ لاتکس اکریلیک استفاده کنید.

آیا باید لوله گالوانیزه فولادی استفاده کنید؟

اغلب یک انتخاب عالی است. اگرچه این یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی مدرن است، فولاد گالوانیزه همچنان محبوبیت زیادی دارد. قوی، بادوام و مقرون به صرفه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه نوع فولادی برای پروژه تجاری شما مناسب است با ما تماس بگیرید.