مزایای میلگرد آجدار چیست؟

  • پشتیبانی از سازه بتني
  • شکل پذیری بالا
  • مقاومت در برابر ضربه
  • مونتاژ و نصب آسان
  • قابليت بازیافت

صنعت ساختمان مدت هاست که از مزایای فراوان میلگرد آجدار و اهمیت آن در راه‌اندازی سازه‌های بتنی آگاه بوده است.

این مصالح ساده و در عین حال انعطاف‌پذیر که به عنوان آرماتور نیز شناخته می‌شوند، در ساختمان‌ها  برای تقويت ستون، فنداسيون، دیوار، پانل و موارد مشابه استفاده مي شود.

مزایای میلگرد آجدار چیست؟

اگرچه میلگرد فولادی نسبتاً رایج است، اما دارای چندین مزیت است که آن را به یکی از قابل اعتمادترین مواد در کاربردهای سازه ای تبدیل می کند.

میلگرد با طراحی غیر قابل توجه لوله مانند با چندین الگوی آجدار روی آن، در ایجاد ساختارهای مقاوم در برابر ضربه برای بسیاری از ساختمان های مدرن تا به امروز بسیار مهم بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به خواندن ادامه دهید.

پشتیبانی از سازه بتني

بارزترین مزیت میلگرد فولادی این است که پشتیبانی استثنایی از انواع مختلف سازه ها را فراهم می کند. همانطور که قبلا ذکر شد، می توان آن را در فونداسیون ها، ستون ها و پوشش دیوارها یافت. اغلب اوقات، یک میلگرد آجدار منفرد به انواع خاموت متصل می شود تا چارچوبی ایجاد کند که به آن پایداری می دهد.

طراحی منحصربفرد میلگرد آجدار آن را برای ایجاد استحکام تقویت کننده به کیفیت بتن مناسب می کند. پوشش طرح دار و بافت میلگرد طوری طراحی شده است که به شدت به ترکیب بتن بچسبد.

هنگامی که مواد به پایان رسید، شبکه میلگرد داخلی به سازه اجازه می دهد تا محکم بایستد و در برابر هر گونه تنش خارجی که ممکن است کل سیستم ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد، مقاومت کند.

مزیت میلگرد فولادی

شکل پذیری بالا

شکل پذیری به سادگی اصطلاحی است که اغلب با مصالح ساختاری مرتبط است. این به عنوان توانایی یک ماده برای مقاومت در برابر شکست حتی پس از تغییر شکل ظاهری آن تعریف می شود.

بتن ساده به تنهایی برای حمایت از سازه کافی نخواهد بود، صرفاً نه به خاطر اين که شکل پذیری پایینی دارد بلکه به دلیل شکنندگی بتن، به ویژه زمانی که در معرض سایر شرایط محیطی قرار می گیرد، مستعد ترک خوردگی و آسیب است.

برای مثال، وجود رطوبت می‌تواند شکاف‌ها را در سنگدانه‌های بتن افزایش دهد که می‌تواند باعث شکسته شدن فیزیکی آن شود.

به این ترتیب، میلگرد آجدار به یک منصالح رایج در فعالیت های ساخت و ساز مبتنی بر بتن تبدیل شد. بر خلاف بتن، فولاد بسیار انعطاف پذیر است. یا کم کردن کربن به راحتی می تواند شکل پذیری آن را افزایش داد و به آن اجازه دهد در برابر خمیدگی ها و نیروهای فشاری که برای شکستن مواد هستند مقاومت کند.

مقاومت در برابر ضربه

مهم است که یک ساختمان بتواند از خود در برابر هر گونه آسیب ضربه ای که نه تنها بر ظاهر، بلکه بر عملکرد آن تأثیر می گذارد، محافظت کند. در ترکیب با سایر مصالح ساختمانی بادوام، میلگرد آجدار برای ایجاد مقاومت در برابر ضربه بسیار مهم است.

یک ساختمان باید بتواند چندین دستورالعمل انطباق را که مناسب بودن آن را برای استفاده تعریف می کند، رعایت کند. به همین دلیل است که به ندرت ساختمان بتنی را می بینید که حتی پس از تجربه سطح قابل توجهی از ضربه بلافاصله آسیب دیده باشد.

با در نظر گرفتن این موضوع، در مواقع بلایای طبیعی مانند زلزله، فرم هاي داخل بتن میلگرد می تواند یک ساختمان را به سازه ای مقاوم در برابر زلزله تبدیل کند. این امر به ویژه در ظرفیت بتن مسلح برای انتقال بارهای سنگین تنش به سایر اجزای ساختمان مشهود است.

در حالی که ممکن است برخی از قسمت‌های سازه دچار تغير شکل یا شکستگی شوند، ظرفیت باربری و شکل‌پذیری میلگرد آجدار، لایه دیگری از پشتیبانی و حفاظت را به سایر اجزا اضافه می‌کند.

مونتاژ و نصب آسان

یکی دیگر از مزایای میلگرد آجدار این است که می توان آن را به راحتی در محل ساخت و ساز مونتاژ کرد – چه برای ستون، دال يا فنداسيون، سنگ فرش، زهکشی و غیره. میلگرد را می توان به راحتی با استفاده از وسايل نقليه که به راحتی در دسترس هستند در یک مکان واحد منتقل و نصب کرد.

دو روش متداول که برای ایجاد اسکلت میلگرد استفاده مي شود، بست و جوشکاری است. پیمانکاران می توانند تعیین کنند که آیا میلگردی که دارند برای هر یک از این دو روش مناسب است یا خیر. به عنوان مثال، میلگردی که دارای برچسب “W” است را می توان با میلگرد دیگری به هم جوش داد.

مزایای میلگرد آجدار

با این حال، ایمن‌تر و محبوب‌تر بین این دو روش، بستن است که شامل مواد نسبتاً ساده‌ای است که می‌توان در هر سایت ساختمانی یافت. مونتاژ میلگرد با گره زدن مفتول را می توان در زمان بسیار کوتاه تر بدون مشکل انجام داد.

قابليت بازیافت

انتخاب میلگرد می تواند یک گزینه مقرون به صرفه باشد، نه تنها به دلیل وجود آنها در همه جا، بلکه به این دلیل که می توانند چندین بار بازیافت شوند بدون اینکه بر خواص آنها تأثیر بگذارد.

به تمام ساختمان هایی که قبلاً تخریب شده اند فکر کنید. بسیاری از مواد مورد استفاده در ساخت آنها – به ویژه میلگرد – هنوز هم برای بازیافت مجدد مناسب هستند.

جدا از هزینه، قابلیت بازیافت میلگرد آجدار پیامدهای زیست محیطی نیز دارد. ضایعات کمتر به این معنی است که فشار روی محل های دفن زباله کاهش می یابد.

در واقع، تقریباً 100٪ میلگردها را می توان به طور ایمن بازیافت کرد و برای ساخت و ساز مجددا استفاده کرد، که به طور قابل توجهی میزان زباله هایی را که به سایت های دفع می رود کاهش می دهد.

خلاصه

چندین مزیت میلگردآجدار  را به یکی از مناسب ترین مصالح برای استفاده در ساختمان تبدیل کرده است که نه تنها یک گزينه قابل اعتماد براي پشتیبانی سازه ها بتني تبديل کرده است، بلکه شکل پذیری بالا، قابل بازیافت بودن باعث شده که بتواند در انواع فعالیت های ساختمانی استفاده شود.

با وجود سادگی میلگرد آجدار، نباید قابلیت های آن را دست کم گرفت. این احتمال وجود دارد که این ماده در بسیاری از کاربردهای سازه‌ای حتی برای قرن‌های آینده نیز به عنوان یک مصالح ساختماني رایج باقی بماند.