وقتی صحبت از مصالح ساختمانی با مقاومت بالا می شود، تعداد کمی به آنچه فولاد می تواند ارائه دهد نزدیک می شود.

فولاد به عنوان ماده اصلی انتخابی برای طیف گسترده ای از پروژه های ساختمانی و زیربنایی، مصالحی را در اختیار سازندگان قرار داده است که می تواند عناصر مختلف را تحمل کند و این توانایی را دارد که به اندازه کافی همه کاره باشد تا بتواند با تکنیک ها و سناریوهای مختلف سازگار شود.

در مقایسه با موادی مانند چوب و سنگ، فولاد می‌تواند به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف بسیار راحت‌تر تنظیم شود، که دلیل دیگری برای تبدیل شدن به یک ماده بسیار محبوب برای استفاده است.

مقاومت در برابر حرارت انواع مختلف فولاد چیست؟

فولاد از دیرباز به عنوان یکی از قوی ترین مصالح ساختمانی شناخته شده است. فولاد با توانایی تحمل ضربه زیاد و وزن زیاد، در کنار انعطاف پذیری و انعطاف پذیری بسیار بالا، قابل استفاده و دسته بندی است.

مقاومت در برابر حرارت انواع فولاد

یکی دیگر از ویژگی های مهم فولاد، مقاومت در برابر حرارت بالا است که امکان استفاده از آن را در صنایع صنعتی و ساختمانی و استفاده در تولید محصولات فراهم می کند. اجازه دهید نگاهی به انواع مختلف فولاد و مقاومت دمایی آنها بیندازیم.

فولاد 304

یکی از رایج ترین انواع فولاد ضد زنگ، فولاد 304 است که به دلیل داشتن نیکل و کروم بالا شناخته شده است که آن را در برابر خوردگی بسیار مقاوم می کند. این امر آن را به یک ماده فولادی ایده آل برای استفاده در محصولات و ماشین آلات مانند لوازم خانگی، مبدل های حرارتی، لوله های فولادی، تجهیزات پردازش مواد غذایی و بست های فولادی تبدیل می کند.

این باعث می شود فولاد 304 در برابر دماهای بالا بسیار مقاوم باشد، با حداکثر دمای متناوب 870 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای پیوسته 925 درجه سانتیگراد.

فولاد 309

در مقایسه با فولاد 304، فولاد 309 مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد، به این معنی که از مقاومت دمایی بالاتری نیز برخوردار است که باعث می شود برای انواع ماشین آلات استفاده شود.

فولاد 309 برای ایجاد ماشین آلات و تجهیزات با دمای بالا مانند آسترهای اجاق گاز، ورق های جعبه آتش و اجزای کوره های فولادی استفاده می شود. فولاد 309 دارای حداکثر دمای متناوب 980 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای مداوم 1095 درجه سانتیگراد است.

فولاد 310

نوع دیگری از فولاد که معمولاً در ابزارها، تجهیزات و ماشین‌آلات با دمای بالا استفاده می‌شود، فولاد 310 برای حفظ استحکام در سطوح شدید دما شناخته شده است.

این کیفیت همچنین آن را در برابر خوردگی، اکسیداسیون و سولفید شدن مقاوم می کند و آن را برای ابزارها و تجهیزاتی مانند نوک مشعل، نوک شعله ور، مبدل های حرارتی، لنگرهای نسوز، سبدهای عملیات حرارتی و جیگ ها ایده آل می کند.

فولاد 310 دارای حداکثر دمای متناوب 1035 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای پیوسته 1150 درجه سانتیگراد است.

فولاد 316

مشابه فولاد 304، فولاد 316 دارای مقدار زیادی کروم و نیکل است. همراه با کروم و نیکل، حاوی عناصری مانند سیلیکون، منگنز، کربن و مولیبدن است.

فولاد 316 علاوه بر مقاوم بودن در برابر خوردگی، در برابر انواع مایعات نیز مقاوم است. این امر آن را برای محصولات و ماشین آلات مانند تجهیزات پزشکی، تولید و ذخیره سازی مواد شیمیایی و ابزار و تجهیزات دریایی ایده آل می کند.

فولاد 316 که مشابه فولاد 304 است، دارای مقاومت دمایی یکسانی با حداکثر دمای متناوب 870 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای مداوم 925 درجه سانتیگراد است.

فولاد 321

فولاد 321 یک فولاد قوی و سبک که حاوی تیتانیوم است دارای محتوای کربن بالایی است که آن را در برابر دماهای شدید مقاوم می کند.

این همچنین فولاد را در برابر خوردگی بین گوشه ای مقاوم می کند که استفاده از آن در تعدادی از محیط های گرم را عالی می کند.

در حالی که مقاومت دمایی آن به اندازه سایر انواع فولادی فوق الذکر قوی نیست، فولاد 321 هنوز برای تولید ابزار و تجهیزاتی مانند دم، اگزوز هواپیما، صفحه های پردازش جوش داده شده و قطعات کوره استفاده می شود.

فولاد 321 دارای حداکثر دمای متناوب 870 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای پیوسته 925 درجه سانتیگراد است.

فولاد 410

یک نوع فولاد همه منظوره، فولاد 410 با استفاده از تکنیک هایی مانند پرداخت، تمپر و سخت شدن تقویت می شود. این به آن اجازه می دهد تا مقاومت خوبی در برابر خوردگی و استحکام کششی داشته باشد..

در حالی که فولادی است که به طور رایج مورد استفاده قرار می گیرد، در مقایسه با سایر انواع فولاد مقاومت دمایی پایین تری دارد. فولاد 410 دارای حداکثر دمای متناوب 815 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای پیوسته 705 درجه سانتیگراد است.

فولاد 420

فولاد 420 یک فولاد با کربن بالا که می تواند با استفاده از عملیات حرارتی بیشتر تقویت شود، دارای ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری خوب است.
این امر آن را به یک نوع فولاد ایده آل برای استفاده برای ابزارها و تجهیزاتی مانند کارد و چنگال، تیغه های برشی، دریچه های سوزنی و تجهیزات پزشکی تبدیل می کند. فولاد 420 دارای حداکثر دمای متناوب 735 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای پیوسته 620 درجه سانتیگراد است.

خلاصه

فولاد نه تنها بسیار بادوام است، بلکه در برابر دماهای بالا و خوردگی نیز مقاوم است و برای صنایع مختلف و کاربردهای ماشین آلات ایده آل است. با شناسایی مقاومت دما، می توانید نوع فولاد مناسب را برای استفاده در پروژه های صنعتی خود انتخاب کنید.