به عنوان یک تولید کننده محصولات و آهن آلات ساختمانی، ما اهمیت استفاده از موادی را درک می کنیم که دوام و طول عمر یک سازه فلزی یا بتونی را افزایش می دهند.

میلگرد یا خاموت که به آرماتور نیز معروف هستند، جزء مهمی در تقویت سازه های بتنی هستند.

میلگرد آجدار مقطع فولادی محکمی است که برای تقویت استحکام آن در داخل دال های بتنی قرار می گیرد – با کاهش چشمگیر منابع تنش های مختلف وارد شده بر سایر عناصر در سازه،قدرت تحمل فشار بیشتری را ایجاد می کنند و طول عمر سازه را افزایش می دهد.

میلگرد عامل دوام و طول عمر بتن

در نتیجه، میلگرد کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که سازه می توانند انواع فشار مورد انتظار را در طول زمان تحمل کنند.

در این مقاله به تاثیر میلگرد تقویت کننده بر دوام و طول عمر بتن و چگونگی کمک آنها به استحکام و پایداری کلی سازه می پردازیم.

مزایای استفاده از میلگرد برای به حداکثر رساندن دوام و طول عمر بتن

استفاده از میلگرد در سازه های بتنی مزایای متعددی را به همراه دارد، از جمله:

  • افزایش مقاومت در برابر خمش، ترک خوردگی و تغییر شکل
  • بهبود توزیع بار و پایداری سازه
  • کاهش انقباض و ترک خوردگی بتن
  • افزایش مقاومت در برابر خوردگی و سایر عوامل محیطی
  • افزایش دوام و طول عمر سازه

اجازه دهید برخی جزئیات را برسی کنیم

مزایای استفاده از میلگرد برای به حداکثر رساندن دوام و طول عمر بتن

افزایش مقاومت در برابر خمش، ترک خوردگی و تغییر شکل

وقتی صحبت از نیروهای کششی می شود، بتن استحکام خاصی ندارد. از میلگرد برای افزایش مقاومت کششی بتن با جذب تنش کششی و انتقال مجدد آن به بتن استفاده می شود و در نتیجه از ترک خوردگی یا خمش آن جلوگیری می کند.

میلگرد معمولاً در مکان های استراتژیک در سراسر سازه بتنی قرار می گیرند، جایی که می توانند بیشترین پشتیبانی را داشته باشند. بسته به طراحی و کاربرد مورد نظر سازه، این میلگرد ها ممکن است در فواصل مختلف قرار گرفته باشند یا در الگوهای خاصی چیده شوند تا تقویت بهینه را ارائه دهند.

بهبود توزیع بار و پایداری سازه

میلگرد شبکه ای از فولاد در داخل بتن ایجاد می کنند که به توزیع یکنواخت بارها کمک می کند. آن را مانند یک تار عنکبوت در داخل بتن در نظر بگیرید. وقتی نیرو به بتن وارد می شود، چه از بالا و چه از طرفین، میلگرد های به عنوان تقویت کننده با هم کار می کنند تا در برابر نیرو مقاومت کنند.

کاهش انقباض و ترک خوردگی بتن

همانطور که بتن سخت می شود، به دلیل تبخیر رطوبت اضافی، تحت یک فرآیند طبیعی در معرض جمع شدگی قرار می گیرد. علاوه بر این، اگر بتن تقویت نشود، این انقباض می تواند منجر به ترک های قابل مشاهده و آسیب ساختاری شود.

از آنجایی که میلگرد از فولاد ساخته شده اند که ضریب انبساط حرارتی مشابهی با بتن دارد،  میلگرد تقویت کننده می توانند یک مهار انبساط برای جلوگیری از کشش بتن ایجاد کنند که ممکن است با طراحی مناسب و ترکیب با مواد معدنی سیمانی منجر به جلو گیری از ترک خوردگی شود.

افزایش مقاومت در برابر خوردگی و سایر عوامل محیطی

بتن به خودی خود متخلخل است و می تواند به راحتی آب، مواد شیمیایی و سایر موادی را که در طول زمان باعث آسیب می شوند جذب کند.

با این حال، هنگامی که میلگرد به طور استراتژیک در سراسر بتن قرار می گیرد، مانعی ایجاد می کنند که از نفوذ این مواد به سازه جلوگیری می کند.

علاوه بر این، میلگرد معمولاً با لایه‌ای از اپوکسی یا سایر مواد محافظ پوشانده می‌شوند که به جلوگیری از خوردگی کمک می‌کند.

این امر به ویژه در مناطقی که در معرض رطوبت یا هوای شور هستند بسیار مهم است، زیرا می توانند به مرور زمان باعث زنگ زدگی و ضعیف شدن فولاد شوند.

نشان داده شده است که استفاده از میلگرد پوشش داده شده باعث افزایش قابل توجه طول عمر سازه های بتنی و کاهش هزینه های نگهداری می شود.

افزایش دوام و طول عمر سازه

این عمدتاً نتیجه مزایایی است که در بالا توضیح داده شد.

توزیع بار و پایداری سازه ای که به مقاومت در برابر خمش، ترک خوردگی و هرگونه تغییر شکل کمک می کند و همچنین افزایش مقاومت در برابر خوردگی عوامل بسیار مهمی هستند که منجر به ایجاد یک سازه بتنی می شود که می تواند برای سالیان طولانی با کاهش نیازهای تعمیر و نگهداری به اهداف خود ادامه دهد.

انتخاب میلگرد مناسب برای پروژه 

انتخاب میلگرد مناسب برای پروژه ساختمانی برای اطمینان از ایمنی و طول عمر سازه بسیار مهم است.

انتخاب میلگرد مناسب برای پروژه

برخی از عواملی که در انتخاب میلگرد باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: طراحی پروژه، شرایط محیطی سایت و مقاومت مورد نیاز سازه است.

همکاری با یک شرکت تامین کننده معتبر که دارای توانایی عرضه انواع مخصولات را دارد، برای پروژه شما ضروری است. برای مشاوره و دریافت قیمت میلگرد با کارشناسان بورس آهن تماس بگیرید.