گزارش‌ها حاکی از آن است که با افزایش تقاضا در بخش‌های خودروسازی و ساخت‌وساز، باید منتظر روند رو به رشد در بازار تولید فولاد چند سال آینده باشیم.

این رشد به معنای افزایش تقاضا برای فولاد ضد زنگ است زیرا این فولاد بیشترین سهم بازار را در تولید فولاد آمریکا دارد. برای درک اینکه چه چیزی فولاد ضد زنگ را به محبوب ترین انتخاب در فلزات ساخته شده تبدیل می کند، بیایید نحوه ساخت ضد زنگ، کاربرد آن و مزایای بالقوه آن را مرور کنیم.

فولاد ضد زنگ چیست؟

در حالی که فولاد یک آلیاژ فلزی است که عمدتاً از آهن و کربن تشکیل شده است، فولاد ضد زنگ همچنین حاوی حداقل 10.5٪ کروم است. برای افزایش بیشتر خواص مکانیکی فولاد ضد زنگ، عناصری مانند منگنز، مولیبدن، نیکل و تیتانیوم نیز ممکن است اضافه شوند.

همه چیز در مورد فولاد ضد زنگ

انواع و گریدهای مختلف فولاد ضد زنگ بسته به نسبت مواد اولیه ترکیب شده تولید می شود.

پنج نوع فولاد ضد زنگ عبارتند از:

  1. آستنیتی: این نوع رایج ترین شکل فولاد ضد زنگ است. به دلیل افزایش سطوح کروم، مولیبدن و نیکل، در برابر خوردگی و انعطاف پذیری مقاوم است.
  2. فریتیک: فولاد ضد زنگ فریتی که در برابر استرس و نقص دما مقاوم است، مغناطیسی است و دارای سطوح بالاتر کروم و سطوح کمتر کربن است.
  3. آستنیتی-فریتی (دوبلکس): خواص آستنیتی و فریتی فلزات دوبلکس را در برابر خوردگی مقاوم کرده و برای صنایع دریایی، نفت و گاز ایده آل می کند.
  4. مارتنزیتی: این فلزات شبیه به فولاد ضد زنگ فریتی هستند اما با افزایش کربن. آنها مغناطیسی هستند و ممکن است با عملیات حرارتی سخت شوند، اما برای محافظت در برابر خوردگی به یک پوشش پلیمری نیاز دارند.
  5. پیرسخت‌کاری: این فولاد ضد زنگ بادوام، سخت و مقاوم در برابر خوردگی از آستنیتی قوی تر است.

انواع مختلفی از فولاد ضد زنگ در انواع ذکر شده در بالا وجود دارد. می توانید در راهنمای کوتاه ما در با گریدهای فولاد ضد زنگ بیشتر آشنا شوید

موارد کابرد فلز چیست؟

موارد کاربرد فلز فرآیند تولیدی است که در آن فلز برش داده می شود، خم می شود، شکل می گیرد و برای تولید محصولات نهایی مختلف مونتاژ می شود. این فرآیند ارزش افزوده، قطعات، ماشین آلات و ساختارهای مختلفی را ایجاد می کند که به طور گسترده توسط عموم استفاده می شود.

مراحل ساخت فولاد ضد زنگ

ذوب شدن

اولین مرحله در ساخت فولاد ضد زنگ، ذوب مواد خام فولاد است. این فرآیند معمولاً بین 8 تا 12 ساعت گرمای پایدار و شدید در یک کوره الکتریکی طول می کشد. سپس، برای اطمینان از خروجی با کیفیت بالا، فلز مایع قبل از ریخته شدن برای حذف هرگونه ناخالصی هم زده می شود و به شکل های نیمه تمام، از جمله بیلت ، اسلب ، شافت و لوله ریخته گری می شود

تشکیل

در مرحله بعد، فولاد ضد زنگ تحت یک سری تکنیک های شکل دهی قرار می گیرد. فولاد ضد زنگ گرم می شود، از غلطک های بزرگ عبور می کند و به شکل هایی در می آید. در طول نورد گرم، شمش و بیلت به میلگرد یا سیم تبدیل می شوند، در حالی که اسلب ها به ورق و کلاف نواری تبدیل می شوند.

آنیلینگ

اکنون که فولاد ضد زنگ شکل گرفته است، فرآیند بازپخت (عملیات حرارتی) رخ می دهد. فولاد در شرایط کنترل شده برای کاهش تنش های داخلی گرم و سرد می شود.

رسوب زدایی

از آنجایی که فرآیند بازپخت می تواند باعث ایجاد رسوب بر روی فولاد شود، باید از فرآیند رسوب زدایی مانند اسید یا پاکسازی الکتریکی برای معکوس کردن اثرات استفاده شود.

(بسته به نوع فولاد ضد زنگ تولید شده و اینکه آیا نورد گرم یا نورد سرد در طول شکل گیری استفاده شده است، بازپخت و رسوب زدایی ممکن است در نقاط مختلف در طول ساخت انجام شود.)

برش دادن

عملیات برش برای ایجاد شکل یا اندازه دلخواه مورد نیاز برای خروجی نهایی آغاز می شود. این مرحله در ساخت را می توان با روش های مختلفی از جمله برش لیزری (متداول ترین)، اره کردن، برش شعله ای، برش جت پلاسما، نیبلینگ، برش مستقیم یا برش دایره ای انجام داد.

ساخت فولاد ضد زنگ

مرحله پایانی

پرداخت سطح یک مشخصات حیاتی برای شناسایی قبل از مرحله تکمیل است. بسته به نوع مورد نظر روکش فولاد ضد زنگ، فرآیند تکمیل ممکن است شامل صاف کردن، سنگ زنی یا پرداخت باشد.

همه چیز در مورد فولاد ضد زنگ همه چیز در مورد فولاد ضد زنگ

چرا فولاد ضد زنگ استفاده کنیم؟

فولاد ضد زنگ که به طور گسترده در محیط‌های تجاری، مسکونی و صنعتی استفاده می‌شود، دارای ویژگی‌های بسیاری است که آن را به انتخاب برتر تولیدکنندگان تبدیل می‌کند، از جمله:

استحکام و دوام

با افزودن کروم و سایر آلیاژها، فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر خوردگی و مقاوم در برابر آتش است و حساسیت کمی به ترک خوردن در دماهای شدید دارد. شکل و ترکیب خود را به خوبی تحت نامساعدترین شرایط حفظ می کند.

مزایای بهداشتی

فولاد ضد زنگ به دلیل سطح صاف و غیر متخلخل آن به راحتی ضد عفونی می شود و محیط مطلوبی برای رشد باکتری ها فراهم نمی کند.

همه چیز در مورد فولاد ضد زنگ

ظاهر

فولاد ضد زنگ از دیرباز به دلیل زیبایی معماری تمیزی که دارد در محیط های تجاری یا مسکونی ترجیح داده شده است.

سازگاری با محیط زیست و پایداری

فولاد ضد زنگ 100% قابل بازیافت است. از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق از قبل از مواد بازیافتی تولید می‌شوند، نیاز به استخراج بیشتر کاهش می‌یابد. به عنوان یک مزیت زیست محیطی اضافی، در تولید فولاد ضد زنگ مواد شیمیایی سمی انتشار نمی یابد.

مقرون به صرفه بودن

به دلیل تقاضای روبه رشد بازار، قیمت فولاد ضد زنگ همچنان رقابتی است. در حالی که ممکن است سرمایه‌گذاری اولیه گران‌تر از فلزات دیگر به نظر برسد، هزینه‌های ساخت، نصب و نگهداری کمتر، دوام طولانی‌مدت و قابلیت بازیافت کمک می‌کند تا هزینه کل چرخه عمر کمتر شود.

همه چیز در مورد فولاد ضد زنگ

برنامه های کاربردی برای فولاد ضد زنگ ساخته شده

فولاد ضد زنگ در انواع تجهیزات و محصولات پرکاربرد یافت می شود. در زیر چند نمونه خاص از روش های مختلف استفاده از فولاد ضد زنگ آورده شده است:

مسکونی

فولاد ضد زنگ معمولا در خانه های ما در ابزار، کارد و چنگال، ظروف آشپزی، لوازم خانگی، سینک ظرفشویی و ماشین لباسشویی یافت می شود.

تجاری

فولاد ضد زنگ هم کاربردی و هم مد روز است. فولاد ضد زنگ به دلیل استحکام و خواص مقاوم در برابر خوردگی، انتخاب محبوبی است که در سراسر جهان در ساخت و ساز و عناصر معماری ساختمان‌ها و پل‌های تجاری استفاده می‌شود. علاوه بر این، به دلیل دوام، زیبایی، مقرون به صرفه بودن و ویژگی های بهداشتی، در آشپزخانه ها و حمام های تجاری استفاده می شود.

همه چیز در مورد فولاد ضد زنگ

حمل و نقل

هر بخش حمل و نقل از ساخت فولاد ضد زنگ سود می برد. چه از راه زمینی، چه هوایی یا دریایی، قطعات فولادی ضد زنگ در وسایل نقلیه خودرویی، ریلی، دریایی و هوافضا یافت می شود.

پزشکی

ویژگی های بهداشتی فولاد ضد زنگ آن را به انتخابی مطلوب در هنگام تولید ابزار و وسایل پزشکی از جمله سوزن های زیرپوستی، ایمپلنت ها، استنت ها و موارد دیگر تبدیل می کند.

انرژی

بخش های مختلف انرژی، از جمله نفت، گاز، انرژی خورشیدی، آبی، زمین گرمایی و باد، از فولاد ضد زنگ برای اجزای مختلف درگیر در تولید و توزیع استفاده می کنند. به دلیل خواص مقاوم در برابر خوردگی و حرارت، بخشی جدایی ناپذیر از تولید انرژی است.

خدمات، تولید و تجهیزات مواد غذایی

صنعت خدمات غذایی به دلیل طراحی بهداشتی و مقاومت در برابر خوردگی به فولاد ضد زنگ متکی است. علاوه بر این، فولاد ضد زنگ طعم غذا را تغییر نمی دهد، مقرون به صرفه است و به راحتی قابل بازیافت است. در پاستوریزه سازی تجاری، اجاق ها و واحدهای تبرید استفاده می شود .