در میان محصولات آهنی و فولادی که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند، می توان ورق ها را یکی از پرمصرف ترین ها دانست. امروزه در عرصه تولید و ساخت و ساز، به هر جا که نگاه کنید بدون شک گوشه ای از کاربرد ورق فولادی را می بینید که به شکل های گوناگون مورد استفاده قرار گرفته اند و البته انواع زیادی دارند.

شاید شما نیز با این سوال روبرو باشید که ورق گالوانیزه، ورق سیاه و یا ورق برشی چیست؟ این ها تنها چند مورد از انواع ورق های مورد استفاده در صنعت هستند که برخی به شکل پروفیل در می آیند، برخی به عنوان پوشش تزئینی و برای زیباسازی به کار گرفته می شوند و برخی دیگر وظیفه حفاظت را بر عهده دارند.

کاربردهای گوناگون ورق ها به ویژگی های متنوع آنها برمی گردد. این ویژگی های متنوع نیز عموماً حاصل فرآیندهای تولید متفاوت هستند. در ادامه شما را با این فرآیندها بیشتر آشنا خواهیم کرد و در ادامه به معرفی یکی از انواع معروف ورق فولادی، به نام ورق برشی خواهیم پرداخت.

ورق برشی

نورد گرم یا نورد سرد؟

برای پاسخ به این سوال که ورق برشی چیست، خوب است ابتدا با دسته بندی کلی ورق ها آشنا شویم. به طور کلی ورق آهنی را می توان بر حسب نوع فرآیند تولید به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول ورق هایی هستند که به روش نورد گرم تولید می شوند و دسته دوم ورق هایی که با فرآیند نورد سرد ساخته می شوند.

هر کدام از این ورق ها ویژگی هایی دارند. اما برای تشخیص آنها می توان به ظاهر ورق توجه کرد. ورق هایی که به روش نورد گرم ساخته شده اند معمولاً ظاهری سیاه رنگ دارند و به همین دلیل ورق سیاه نیز نامیده می شوند. اما ورق های نورد سرد، ظاهری براق و زیباتر دارند و به آنها ورق روغنی نیز گفته می شود. ورق های برشی از انواع ورق نورد گرم به حساب می آیند.

نحوه تولید ورق برشی چیست؟

ورق های برشی در دسته ورق های سیاه قرار می گیرند، یعنی به روش نورد گرم تولید می شوند. ماده اولیه ساخت این ورق ها تختال فولادی نام دارد که طی فرایند نورد باید تحت حرارتی بسیار بالا، تا 1280 درجه سانتی گراد، قرار گیرد. طی این گرمادهی، به تدریج ضخامت تختال کم می شود و در عوض عریض تر می گردد. این پروسه تا زمانی ادامه می یابد تا ورق تولیدی به ضخامت دلخواه که معمولاً بین 1.6 تا 1.8 است، برسد.

در نهایت ورق به صورت یک کلاف فولادی آماده عرضه می گردد. ورق های برشی معمولاً در اندازه های 100، 152، 150 و 200 سانتی تولید می شوند.

همانطور که پیشتر گفتیم، این ورق ها چون با روش نورد گرم تولید شده اند در نهایت ظاهری مات و کدر پیدا می کنند. ولی سوالی که پیش می آید این است که علت نامگذاری ورق برشی چیست؟ باید بگوییم چون این ورق ها پس از فرآیند تولید، توسط تجهیزات برشی در اندازه های دلخواه برش می خورند، به این نام خوانده می شوند.

ورق های برشی در دسته ورق های سیاه قرار می گیرند

ورق های برشی چه کاربردهایی دارند؟

ویژگی های خاص این ورق ها از جمله استحکام، مقاومت کششی زیاد و … آنان باعث شده است گستره کاربرد وسیعی داشته باشند. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • استفاده در زمینه ساخت و ساز
  • تولید لوازم خانگی
  • صنعت خودرو
  • صنعت کشتی سازی
  • تولید تانکرها و مخزن های با حجم بالا
  • صنایع گوناگون دیگر

ورق برشی ساختمانی

اگر می خواهید بدانید این نوع ورق برشی چیست، باید در قدم اول توجه شما را به کاربرد ورق معطوف سازیم. به عبارتی ساده می توان گفت ورق های برشی ساختمانی نوعی ورق برشی فولادی هستند که در ساختمان سازی به کار می روند. اما سوال اصلی این است که چه نوع ورقی برای ساخت و ساز مناسب است؟ به طور معمول دو مدل ورق با نام های 52 ST و 37 ST رایج ترین انواع ورق سیاه برشی مورد استفاده در ساخت و ساز به شمار می روند.

وزن ورق برشی ساختمانی پایین است و در عین حال مقاومت بالایی دارد. این ویژگی ها باعث بکارگیری بیشتر آن در صنعت ساختمان سازی شده است. ورق های برشی ساختمانی توسط دستگاه هایی مخصوص مانند پلاسما یا گیوتین در اندازه های مناسب برش می خورند و در نهایت برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • ساخت پل
  • لچکی
  • اتصال قطعه های فولادی مانند میلگرد و تیرآهن به یکدیگر
  • تیرچه ساختمان
  • و …

انواع دستگاه های لازم برای بریدن ورق برشی چیست؟

در بخش قبل نام دو دستگاهی که برای برش ورق سیاه مورد استفاده قرار می گیرند، ذکر شد، یعنی پلاسما و گیوتین. علاوه بر این دو، دستگاه های دیگری نیز وجود دارند که از آنها برای برش ورق ها در اندازه های گوناگون استفاده می شود، مانند دستگاه هوا برش و CNC.

دستگاه برش گیوتین، همانطور که گفته شد برای ورق های ساختمانی استفاده بیشتری دارد که علت آن دقت بالای این دستگاه است. با گیوتین می توان ورق های با ضخامت پایین را در نهایت ظرافت و دقت در اندازه های دلخواه برش داد. برای بریدن ورق برشی ضخیم تر معمولاً از دستگاه هوا برش استفاده می شود. این دستگاه توسط گاز و اکسیژن ورق را برش می دهد.

اما ویژگی های خاص دستگاه CNC و پلاسما برای آماده سازی ورق برشی چیست؟ این دو دستگاه در زمینه دقت برش حرف اول را می زنند. به عبارتی اگر به دنبال دقیق ترین برش هستید باید به سراغ پلاسما یا CNC بروید. اما لازم به ذکر است که هزینه برش ورق توسط این دستگاه ها بیشتر از گیوتین و هوا برش است. همچنین اگر زمان کمی برای برش در اختیار دارید بهتر است به سراغ دو دستگاه اول بروید زیرا برش ورق سیاه با پلاسما و دستگاه CNC احتیاج به زمان بیشتری دارد.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق برشی چیست؟

می توان گفت در بسیاری از موارد، در صنعت، قیمت حرف اول را می زند. پس در کنار تمام توضیحاتی که گفته شد، لازم است بدانیم قیمت ورق های برشی تحت تأثیر چه عواملی قرار دارد. بدون شک نوع ماده اولیه برای تهیه محصول و قیمت آن بر قیمت نهایی ورق برشی تأثیر می گذارد.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق برشی چیست؟

اما نکته دیگر روش برش ورق است. همانطور که گفتیم برش ورق فولادی توسط گیوتین و هوا برش، هزینه کمتری به دنبال دارد. در میان دو دستگاه پلاسما و CNC نیز می توان گفت ورق برشی تولید شده با دستگاه CNC قیمت بالاتری دارد. به این ترتیب برای انتخاب بهترین روش باید به نوع کاربرد و میزان هزینه ها به طور همزمان توجه داشت. زیرا هر یکی از این دستگاه ها در شرایطی و برای برخی ورق ها می توانند بهتر عمل کنند.

البته پاسخ به سؤال مهم “فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت ورق برشی چیست؟” همین جا به پایان نمی رسد. گاهی کاربر ترجیح می دهد ورق برش نخورده را تهیه کند و خود مسئولیت برش را بر عهده بگیرد تا بتواند هزینه ها را بهتر کنترل کند. در مواردی دیگر نیز، فرد ترجیح می دهد با خرید ورق برشی آماده، در زمان صرفه جویی کند و بدون دردسر به سراغ کاربرد اصلی ورق برود.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری