برای آشنایی بیشتر و مقایسه رول گرم (ورق سیاه) با رول سرد (ورق روغنی) ابتدا باید گردی های مختف فولاد آشنا شوید.

فولاد در گریدها، مشخصات، شکل‌های بسیاری تولید می شود – انجمن جهانی فولاد بیش از 3500 گرید مختلف فولاد را فهرست می‌کند که هر کدام دارای خواص منحصربه فردی هستند.

انواع مختلف به این معنی است که فولاد می تواند به طور گسترده در زیرساخت ها، لوازم خانگی، وسایل نقلیه، توربین های بادی و بسیاری دیگر از وسایل پیرامون ما استفاده شود.

با این حال، بهینه سازی خواص فولاد برای هر کاربرد فراتر از تغییر ترکیب شیمیایی است. فرایند تولید فولاد نیز می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر محصولات فولادی داشته باشد – برای نمونه اگر دو محصول فولادی حتی اگر از گرید یکسانی باشند،تمایزی کلیدی بین محصول فولادی ساخته شده از نورد گرم و نورد سرد وجود خواهد داشت.

ورق رول گرم مقایسه با رول سرد

تفاوت ورق گرم و ورق سرد چیست؟

توجه به این نکته مهم است که تفاوت اصلی بین ورق فولادی نورد گرم و نورد سرد در فرآیند تولید است. “نورد گرم” به پردازش انجام شده با گرما اشاره دارد. “نورد سرد” به فرآیندهایی گفته می شود که در دمای اتاق یا نزدیک به آن انجام می شود.

اگرچه این تکنیک‌ها بر عملکرد و کاربرد کلی محصول نهایی تأثیر می‌گذارند، اما نباید آن‌ها را با مشخصات رسمی و استاندارد های مختلف فولاد، که به ترکیب متالورژیکی و رتبه‌بندی‌های عملکرد مربوط می‌شود، اشتباه گرفت.

فولاد با گرید و مشخصات مختلف می توانند نورد گرم یا نورد سرد باشند – از جمله فولادهای کربن پایه و سایر فولاد آلیاژی تولید شده .

واضح به نظر می رسذ، برخی از انواع فولاد برای کاربردهای خاص مناسب تر هستند. دانستن اینکه از کدام استفاده برای استاندارد خاص مناسب تر است می تواند در زمان و هزینه تولیدی صرفه جویی ایجاد کند. درک تفاوت بین فولاد گرم و سرد برای انتخاب هوشمند ضروری است.

تولید ورق فولادی با نورد گرم

ورق سیاه فولاد مبارکه که به روش نورد گرم تولید شده است در دمای بسیار بالا – بیش از 1700 درجه فارنهایت – که برای اکثر آلیاژ های فولاد بالاتر از دمای تبلور مجدد است، رول پرس شده است. این امر باعث می شود که فولاد راحت تر شکل بگیرد و در نتیجه محصولاتی تولید می شود که کار با آنها آسان تر است.

تفاوت ورق گرم و ورق سرد چیست؟

برای تولید ورق سیاه فولاد مبارکه، ابتدا با یک شمش فولادی بزرگ و مستطیلی به نام بیلت را شروع به حرارت دادن میکنند و سپس برای پیش پردازش فرستاده می شود و در آنجا به شکل یک رول بزرگ پهن مدر می آید.

از آنجا، آن را در دمای بالا نگه داشته و از طریق یک سری غلتک عبور می کند تا به ابعاد نهایی خود برسد. ورق نواری شکل فولادی داغ با سرعت بالا از میان غلتک ها عبور داده می شوند.

سپس ورق فلزی، نورد شده را به صورت کلاف در می آورند (به شکل کویل) و به آن در محیط مناسب فرصت می دهند تا خنک شود. و سپس بسته بندی می شود.

فولاد با سرد شدن کمی کوچک می شود. از آنجایی که فولاد نورد گرم پس از تولید سرد می شود، کنترل کمتری بر اندازه نهایی آن وجود دارد و استفاده  آن را برای کاربردهای دقیق سخت می کند.

ورق نورد گرم اغلب در کاربردهایی استفاده می شود که ابعاد خاص زیاد اهمیت ندارد. خطوط راه آهن و پروژه های ساختمانی اغلب از ورق سیاه استفاده می کنند.

فولاد نورد گرم اغلب با مشخصات زیر قابل شناسایی است:

  • سطحی زبر غیر صیقلی – بقایای باقیمانده‌ از مرحله سرمایش بعد از دمای شدید
  • لبه ها و گوشه های کمی گرد برای محصولات میللگرد و ورق شیت (به دلیل جمع شدگی و پرداخت دقیق تر)
  • اعوجاج جزئی (موج داشتن ورق)، همچنین ممکن است در اثر سرد شدن لبه ها به شکل‌ ذوزنقه‌ای شکل بجای زوایه کاملاً  قائم در آید.

فواید ورق نورد گرم چیست؟

ورق نورد گرم معمولاً به پردازش بسیار کمتری نسبت به ورق نورد سرد نیاز دارد که آن را بسیار ارزان تر می کند. از آنجایی که فولاد نورد گرم اجازه دارد در دمای اتاق خنک شود، اساساً نرمال شده است – به این معنی که عاری از تنش های داخلی است.

ورق نورد گرم در جایی ایده آل است که تلورانس های ابعادی به اندازه استحکام کلی مواد مهم نیستند، و در جایی که پرداخت و صیقلی سطح یک نگرانی کلیدی نیست.

در جایی که پرداخت سطح مورد توجه است، پوسته پوسته شدن را می توان با سند بلاست یا اسیدی شویی از بین برد. هنگامی که پوسته ها برداشته شد، می توان برس کشید یا پولیش را نیز اعمال کرد. بعد از این عملیات فولاد سطح بهتری را برای رنگ آمیزی و سایر پوشش های سطحی ارائه می دهد.

ورق نورد سرد

ورف سرد معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از ورق نورد گرم استاندارد هستند.

فولاد نورد سرد اساساً ورق نورد گرم است که  مرحله پردازش اضافی نورد سرد را گذرانده است. به زبان ساده هنگامی که فولاد نورد گرم سرد شد، در دمای اتاق دوباره نورد می شود تا ابعاد دقیق تر و کیفیت سطح بهتری حاصل شود.

ورق نورد سرد

ورق سرد (ورق روغنی) اغلب برای توصیف طیف وسیعی از فرآیندهای تکمیل استفاده می شود، اگرچه از نظر فنی “نورد سرد” فقط برای ورق هایی اعمال می شود که بین غلتک ها تحت فشار قرار می گیرند.

فولاد نورد سرد اغلب با مشخصات زیر قابل شناسایی است:

  • ابعاد دقیق با تلورانس پایین تر
  • سطح صاف و سیقلی که اغلب در لمس چرب هستند

مزایای ورق فولادی نورد سرد چیست؟

با ویژگی‌های سطحی بهتر از ورق فولادی نورد گرم، جای تعجب نیست که فولاد نورد سرد اغلب برای کاربردهای فنی دقیق‌تر یا جاهایی که زیبایی‌شناسی مهم است استفاده می‌شود. اما به دلیل پردازش اضافی برای تولید این محصولات، قیمت بالاتری دارند.

از نظر مشخصات فیزیکی، فولادهای نورد سرد معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از فولادهای نورد گرم استاندارد هستند. همانطور که فلز در دماهای پایین‌تر شکل می‌گیرد، سختی فولاد، مقاومت در برابر شکستگی کششی و مقاومت در برابر تغییر شکل، همگی به دلیل سخت شدن کار افزایش می‌یابد(به اصطلاح ورق حالت فنری دارد).

با این حال، این مراحل اضافی در تولید می‌توانند موجهای داخلی ورق را از بین ببرند. اگر فولاد قبل از برش، سنگ زنی یا جوشکاری موجگیری نشود، می تواند در معرض تاب خوردگی و تغییر شکل غیرقابل پیش بینی قرار بگیرد و ایجاد خسارت کند.

جهت دریافت قیمت ورق سیاه و لیست قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه با کارشناسان بورس آهن تماس حاصل نمایید