مزایای انواع ورق

ورق در گریدها، مشخصات، شکل‌ها و پرداخت‌های بسیاری وجود دارد – انجمن جهانی فولاد بیش از 3500 گرید و استاندارد مختلف فولاد را فهرست می‌کند که هر کدام دارای خواص منحصربه‌فردی هستند.

انواع مختلف به این معنی است که ورق فولادی می تواند به طور گسترده در زیرساخت ها، لوازم خانگی، وسایل نقلیه، توربین های بادی و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده شود.

ورق نورد گرم در مقایسه نورد سرد

با این حال، بهینه سازی خواص ورق آهنی برای هر کاربرد فراتر از تغییر ترکیب شیمیایی است. فرآوری تولید فولاد نیز می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر محصولات فولادی داشته باشد – حتی اگر درجه‌ها و مشخصات یکسان باشد. یکی از تمایزات کلیدی در بین محصولات فولادی پیش ساخته، تفاوت بین فولاد نورد گرم و نورد سرد است.

تفاوت ورق نورد گرم و نورد سرد چیست؟

توجه به این نکته مهم است که تفاوت اصلی بین ورق نورد گرم و نورد سرد در فرآیند تولید است.

“نورد گرم” به پردازش انجام شده به کمک دمای بالا اشاره دارد. “نورد سرد” به فرآیندهایی گفته می شود که در دمای اتاق یا نزدیک به آن انجام می شود.

اگرچه این تکنیک‌ها بر عملکرد و کاربرد کلی و خواص آهن تأثیر می‌گذارند، اما نباید آن‌ها را با مشخصات رسمی و درجه‌های فولاد، که به ترکیب متالورژیکی و رتبه‌بندی‌های عملکرد مربوط می‌شود، اشتباه گرفت.

ورق آهنی با گریدها و مشخصات مختلف می توانند نورد گرم یا نورد سرد باشند – از جمله فولاد های کربنی پایه و سایر فولاد های آلیاژی.

ممکن است واضح به نظر برسد، اما برخی از انواع فولاد برای کاربردهای خاص مناسب تر هستند. دانستن اینکه از کدام یک انتخاب کنید می تواند به سرفه جویی در میزان مصرف مواد مصرفی کمک کند.

همچنین می تواند در زمان و هزینه پردازش اضافی صرفه جویی کند. درک تفاوت بین ورق گرم و سرد برای انتخاب یکی از دیگری ضروری است.

ورق نورد گرم

ورق نورد گرم ( ورق سیاه ) فولادی است که در دماهای بسیار بالا – بیش از 1700 درجه فارنهایت – که برای اکثر فولادها بالاتر از دمای تبلور مجدد است، رول پرس شده است.

این امر باعث می شود که فولاد راحت تر شکل بگیرد و در نتیجه محصولاتی تولید می شود که کار با آنها آسان تر است.

برای پردازش ورق نورد گرم، تولیدکنندگان ابتدا با یک شمش آهن بزرگ و مستطیلی به نام بیلت شروع می کنند. بیلت فولاد حرارت داده می شود و سپس برای پیش پردازش فرستاده می شود و در آنجا به شکل یک رول بزرگ پهن می شود.

ورق نورد گرم - ورق سیاه

از آنجا، آن را در دمای بالا نگه داشته و از طریق یک سری غلتک عبور می کند تا به ابعاد نهایی خود برسد. رشته های فولادی داغ با سرعت بالا از میان غلتک ها رانده می شوند.

ورق نورد شده را به صورت کلاف می‌چرخانند و می‌گذارند تا خنک شود. برای اشکال دیگر، مانند میلگرد یا ورق شیت، مواد برش داده شده و بسته بندی می شوند.

فولاد با سرد شدن کمی کوچک می شود. از آنجایی که فولاد نورد گرم شده پس از پردازش سرد می شود، کنترل کمتری بر شکل نهایی آن وجود دارد و آن را برای کاربردهای دقیق مناسب تر می کند.

ورق نورد گرم اغلب در کاربردهایی استفاده می شود که در آن ابعاد خاص بسیار مهم نیستند یا بعدا برش داده می شوند. در ساخت پروفیل و پروژه های ساختمانی اغلب از ورق نورد گرم استفاده می کنند.

ورق نورد گرم اغلب با مشخصات زیر قابل شناسایی است:

  • سطحی مقیاس‌پذیر – باقیمانده‌ای از سرمایش ناشی از دماهای شدید
  • لبه ها و گوشه های کمی گرد برای محصولات میله و صفحه (به دلیل جمع شدگی و پرداخت دقیق تر)
  • اعوجاج جزئی، که در آن سرد شدن ممکن است به شکل‌های ذوزنقه‌ای شکل در مقایسه با زوایای کاملاً مربعی منجر شود.

فواید نورد گرم فولاد چیست؟

ورق نورد گرم معمولاً به پردازش بسیار کمتری نسبت به ورق نورد سرد نیاز دارد که آن را بسیار ارزان تر می کند. از آنجایی که ورق سیاه اجازه دارد در دمای اتاق خنک شود، اساساً نرمال می شود – به این معنی که از تنش های داخلی فلز که می تواند ناشی از فرآیند سرد کردن یا سخت کاری است، آزاد است.

ورق نورد گرم در جایی ایده آل است که تلورانس های ابعادی به اندازه استحکام کلی مقطع فولادی مهم نیست، و در جایی که پرداخت سطح یک نگرانی کلیدی نیست.

در جایی که پرداخت سطح مورد توجه است، پوسته پوسته شدن را می توان با سمباده زدن، سند بلاست یا حمام اسیدی از بین برد.

هنگامی که سطح صیقلی شد، می توان پولیش های مختلف یرای آینه ای شدن سطح اعمال کرد. فولاد پرداخت شده نیز سطح بهتری را برای رنگ آمیزی و سایر پوشش های سطحی ارائه می دهد.

ورق نورد سرد

ورق نورد سرد معمولاً سخت تر و قوی تر از ورق سیاه یا همان نورد گرم استاندارد هستند.

ورق روغنی یا ورق نورد سرد اساساً ورق نورد گرم است که در مرحله پردازش اضافه قرار گرفته است. هنگامی که ورق نورد گرم سرد شد، در ادامه در دمای اتاق دوباره نورد می شود تا ابعاد دقیق تر و کیفیت سطح بهتری حاصل شود.

فولاد سرد “نورد شده” اغلب برای توصیف طیف وسیعی از فرآیندهای تکمیل استفاده می شود، اگرچه از نظر فنی “نورد سرد” فقط برای ورق هایی اعمال می شود که بین غلتک ها تحت فشار قرار می گیرند.

موارد دیگر شامل شمش آهن است که کشیده می‌شوند تا مقاطع دیگر، مانند میلگرد یا لوله تبدیل شوند.

سایر فرآیندهای تکمیلی نورد سرد شامل تراشکاری، سنگ زنی، و پرداخت می باشد که هر کدام برای اصلاح فلز نورد گرم موجود به محصولات نهایی می شود.

فولاد نورد سرد اغلب با مشخصات زیر قابل شناسایی است:

  • سطوح بهتر و کامل تر با تلورانس های کم
  • سطوح صاف که اغلب در لمس چرب هستند
  •  چهار پهلو ها کاملا درست و مربع هستند و اغلب لبه ها و گوشه های مشخصی دارند
  • لوله ها یکنواختی متحدالمرکز و صافی بهتری دارند

مزایای ورق نورد سرد چیست؟

با ویژگی‌های سطحی بهتر از ورق نورد گرم، جای تعجب نیست که ورق نورد سرد اغلب برای کاربردهای دقیق‌تر فنی یا مواردی که زیبایی‌شناسی مهم است استفاده می‌شود. اما به دلیل پردازش اضافی برای محصولات نهایی نورد سرد، قیمت بالاتری دارند.

نورد ورق سرد - ورق روغنی

از نظر مشخصات فیزیکی، ورق نورد سرد معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از ورق نورد گرم استاندارد هستند. همانطور که فلز در دماهای پایین‌تر شکل می‌گیرد، سختی فولاد، مقاومت در برابر شکستگی کششی و مقاومت در برابر تغییر شکل، همگی به دلیل سخت شدن کار افزایش می‌یابد.

با این حال، این پردازش های اضافی می‌تواند استرس داخلی را نیز در موادی ایجاد کند. اگر قبل از برش، سنگ زنی یا جوشکاری از تنش فولاد کاسته نشود، می تواند باعث تاب خوردگی غیرقابل پیش بینی شود.

ساخت و طراحی محصول

بسته به آنچه می خواهید بسازید، مواد مختلف هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مقاطع فولادی، یا درخواست قیمت برای یک پروژه سفارشی، لطفا با بورس آهن بگیرید.