فولاد AR500 یا ورق ضد سایش آنقدر سخت و مقاوم در برابر ضربه و فشار است که سازندگان از آن برای ساخت خودروهای زرهی، تجهیزات معدن و تونل زنی، بولدوزر و بیل مکانیکی استفاده می کنند. این حاوی کربن بسیار بالا است که AR500 را بسیار قوی تر و سفت تر از سایر ورق سیاه و ورق فولادی موجود می کند.

در واقع، AR500 آنقدر سخت است که در صورت عدم استفاده صحیح، دستگاه نورد را خوزد خواهد کرد! با این وجود، فولاد AR500 را می توان ماشینکاری و شکل داد، اگر فرآیند صحیح بشکل صحیح اجرا شود

Roll Formed AR500 | ورق AR ضد سایش : آیا می توان فولاد گرید AR را فرم داد؟

رول فرمینگ چیست؟

رول فرمینگ با قدمتی که به 600 سال قبل از میلاد بر میگردد، فرآیندی است که در آن یک ماشین با خم کردن ورق فلزی را به شکل‌های از پیش تعیین‌شده در می‌آورد.

دستگاه رول فرمینگ دارای مجموعه از غلتک های بزرگ است که هر کدام ورق فلزی را کمی خم می کنند تا به شکل دلخواه در آید. ماشین‌های نورد مدرن برای ایجاد فلز با شکل دقیق به طراحی به کمک کامپیوتر و کنترل‌کننده‌های کامپیوتر قابل برنامه‌ریزی متکی هستند. این یک روش سریع، موثر و مقرون به صرفه برای رول فرمینگ فولاد است.

پس از شکل گیری فرم صحیح، سازندگان فلز صفحه AR500 را به طول برش داده و سپس آن را به هم جوش می دهند. جوشکارها می توانند یکی از چندین نوع جوش را برای اتصال به ورق AR500 انتخاب کنند، از جمله:

  • لیزر
  • جوش قوسی تنگستن گاز (GTAW)
  • جوش قوس فلزی گاز (GMAW)
  • جوش قوس الکتریکی با هسته شار (FCAW)
  • جوش زیر آب (SAW).

چه محصولاتی با ورق رول فورمینگ شده ساخته می شوند؟

فولاد رول فورمینگ شده اغلب برای استخراج معادن کاربرد دارد زیرا ویژگی های مقاوم در برابر سایش آن را برای محیط های خشن عالی اشت. همچنین برای تولید محصولات در صنایع نجاری، ساخت و ساز، حمل و نقل، ذخیره سازی و توزیع برق استفاده می شود.

ورق رول فورمینگ شده

تفاوت بین رول فرمینگ و فرم دهی منظم چیست؟

رول فرمینگ نوعی فلز کاری است که با عبور دادن یک قطعه فلز از میان غلتک ها به آن شکل می‌دهد. از این فرآیند می توان برای ایجاد اشیایی با درز طولانی و پیوسته مانند لوله یا قوطی استفاده کرد.

از طرف دیگر، شکل دهی منظم فرآیندی است که با تغییر شکل فلز با ابزارهایی مانند چکش یا پرس، به فلز شکل می دهد.

ورق AR چیست؟

ورق فولادی AR (مقاوم در برابر سایش یا فولاد ضد سایش) یک فولاد آلیاژی با کربن بالا است که به طور خاص برای مقاومت در برابر سایش طراحی شده است. محتوای کربن بالا به فولاد سختی آن می دهد، در حالی که کروم و سایر عناصر آلیاژی به آن مقاومت در برابر سایش می دهد.

ترکیبی از این ویژگی‌ها آن را به یک ماده ایده‌آل برای کاربردهای مختلف، از جمله کفی کامیون، اتصالات، ناودانی، نبشی، پاکت بیل مکانیکی، سنگ شکن، تسمه نقاله و بسیاری موارد دیگر تبدیل می‌کند.

ورق فولادی AR

فولاد AR500 چیست؟

یک فولاد مقاوم در برابر سایش که از طریق عملیات حرارتی ایجاد می شود، AR500 سبک تر، سخت تر است و تقریباً سه برابر بیشتر فولاد آلیاژی کربنی دیگر دوام می آورد.

دارای استحکام کششی 225 ksi، استحکام تسلیم 200 ksi و خاصیت کشیدگی 12 درصد است. از نظر شیمیایی، فولاد AR500 شامل منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیسیم، کروم، نیکل، بور و مولیبدن است.

آیا می‌توانید ورق AR رول مینگ کرد؟

به دلیل سختی بسیار زیاد فولاد، تساخت ورق AR500 بسیار دشوار است. معمولاً در برنامه ایی طولانی تولید می‌شود که در آن عملیات زیادی روی مواد اعمال می‌شود – مانند سپرهای ضد گلوله!

آیا می توانید برگه های AR را رول فرمینگ کرد؟ آری!

آیا می‌توانید ورق AR رول مینگ کرد؟

استحکام و مقاومت سایشی بالا فولاد در واقع آن را به یک کاندید ایده آل برای شکل دهی با غلتک تبدیل می کند و اگر محور خم را به صورت عرضی در جهت نورد نگه دارید، AR500 می تواند نورد سرد شود.

برای ترک نخوردن، کلاف ورق فولادی AR باید روی یک سطح بزرگ خم شوند. در حالی که سطح بزرگتر می تواند خاصیت فنری را تا 15-25 درصد افزایش دهد، سطح کوچکتر احتمال بیشتری دارد که منجر به ترک شود.

صفحات AR500 را می توان با استفاده از الکترودهای کم تولید هیدروژن نیز جوش داد.

رول فرمینگ ورق مقاوم در برابر سایش AR500

آیا رول فرمینگ به تجهیزات خاصی نیاز دارد؟

در حالی که تجهیزات نورد برای دستیابی به تغییر شکل در فولاد مقاوم در برابر سایش به قدرت زیاد و به کنترل و دقت نیاز دارند. همه دستگاه های رول فرمینگ برابر با وظیفه فولاد مقاوم در برابر سایش ساخته نمی شوند.

در نتیجه، مهم است که ماشینی را انتخاب کنید که به طور خاص برای این ماده طراحی شده باشد. در حالی که برخی از انواع رول فرمینگ را می‌توان با دست انجام داد، اکثر فرآیندهای صنعتی به تجهیزات خاصی نیاز دارند.

یک دستگاه رول فرمینگ از چهار جزء اصلی تشکیل شده است:

  • قسمت جلویی که در آن ورق فلز را وارد می کنید
  • غلتک هایی که نورد واقعی را انجام می دهند
  • پرس محل برش ورق
  • ایستگاه خروجی که در آن فلز تشکیل شده به مکان دیگری منتقل می شود

ماشین‌های رول‌ساز مدرن دارای فناوری طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) هستند. CAD با شناسایی عیوب در محصول و به کارگیری کنترل‌کننده‌های کامپیوتر که دقت را تضمین می‌کنند، به افزایش حداکثر کارایی کمک می‌کند.

چگونه فرم AR500 را رول کنیم؟

ما ورق فولادی را در سراسر کشور – با تاکید ویژه بر فولاد مقاوم در برابر سایش عرضه میکنیم. برای نورد کردن فولاد AR از فرآیندی به نام نورد سرد استفاده می کنیم که زمانی است که فولاد در دمای اتاق از بین غلتک ها عبور می کند. این به افزایش استحکام و سختی فولاد کمک می کند.

سپس فولاد را آنیل می کنیم، که فرآیندی برای گرم کردن و خنک کردن آن برای کاهش استرس و انعطاف پذیری بیشتر است. در نهایت، فولاد را که یکی دیگر از فرآیندهای گرمایش و سرمایش است که خواص نهایی آن را به فولاد می‌دهد، معتدل می‌کنیم.

شیمینگ چیست؟

شیمینگ فرآیند افزودن یا حذف مواد از یک اتصال برای تراز کردن آن در حین جوشکاری است.

رول مینگ

هنگامی که دو قطعه فلز به یکدیگر متصل می شوند، اغلب ناهمواری در محل برخورد آنها وجود دارد. این می تواند به دلیل فرآیند تولید، تاب برداشتن یا عوامل دیگر باشد. شیمینگ تراز بودن اتصال را تضمین می کند که باعث اتصال قوی تر می شود.

توصیه ما

برای فولاد AR500، نورد باید اولین انتخاب برای شکل دهی باشد. این سریعتر از گزینه های دیگر است، و زمانی که ما رول را آزمایش کردیم تا ببینیم آیا این کار را انجام می دهد یا خیر، انجام شد. ما همچنین از تکنیک های شیمینگ ویژه ای استفاده می کنیم که به حفظ  مقاومت سطح مفاصل کمک می کند.

رول فرمینگ ورق AR AR500

اکنون با تیم حرفه ای بورس آهن تماس بگیرید

اگر می خواهید با کارشناسان واجد شرایطی که به پروژه شما که نیازمند فولاد AR است صحبت کنید، هم اکنون با ما تماس بگیرید.