کیفیت معیار مهمی برای هر نوع محصول یا ماده است. چه محصولات خرده فروشی یا مصالح ساختمانی، مهم است که کیفیت آنها را ارزیابی کنید تا ببینید آیا آنها برای توزیع مناسب هستند یا خیر.

وقتی صحبت از مصالح ساختمانی می شود، آزمایش فولاد به یک روش استاندارد در صنعت تبدیل شده است. فولاد به گونه ای طراحی شده است که بادوام، پایدار و همه کاره باشد، به همین دلیل است که می توان از آن برای ساخت انواع پروژه های ساختمانی استفاده کرد.

برای اطمینان از مناسب بودن فولاد برای استفاده در این پروژه ها، باید از قبل تست شوند تا کیفیت آنها بررسی شود.

کیفیت فولاد چگونه آزمایش می شود؟

فرآیند تست فولاد در طول سال‌ها به طور فزاینده‌ای متنوع و جامع شده است و آزمایش‌های بیشتری برای اطمینان از استحکام و قابلیت‌های فلز اضافه شده است.

برای انجام آزمایشات فولاد، مراحل مختلفی از جمله تست های دوام گرفته تا اطمینان از مناسب بودن آن برای استفاده در ماشین آلات مورد نیاز است. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا برخی از مهمترین مراحل انجام شده برای آزمایش کیفیت فولاد ساختمانی آورده شده است.

اندازه گیری مقاطع فولادی

یکی از اولین مراحل فرآیند تست فولاد، اندازه گیری مقاطع فولادی است. مهم است که اطمینان حاصل شود که همه بخش ها دارای ابعاد یکسانی هستند تا اطمینان حاصل شود که هنگام استفاده از آنها برای ساخت و ساز مشکلی ایجاد نمی کنند.

اندازه‌گیری فولاد طول، عرض و وزن هر بخش را در نظر می‌گیرد و اطلاعات لازم برای آزمایش‌های بیشتر را فراهم می‌کند.

تست متالورژی

یکی از متداول ترین روش های آزمایش فولاد انجام شده، آزمایش متالورژی است.

این فرآیندی است که از یک میکروسکوپ برای نگاهی به دانه‌های بخش‌های فولادی استفاده می‌کند. دانه ها نشانگر تعداد فلزات موجود در فولاد هستند.

توزیع مناسب این دانه های فلزی باعث می شود که فولاد در هنگام استفاده در ساختمان بادوام و قوی باقی بماند.

تست فشرده سازی، خستگی و ضربه

تست فشار و خستگی که به عنوان تست استرس نیز شناخته می شود، سیلندرها و مقاطع فولادی را در شرایطی قرار می دهد که در آن محدودیت وزنی خاصی را تحمل کنند.

چگونه کیفیت فولاد تست می شود

این به شما اجازه می دهد تا نقطه شکست و ترک خوردگی فولاد را در شرایط مختلف مشاهده کنید. مقاطع فولادی همچنین در معرض انواع مختلفی از سایش و پارگی مانند خوردگی، دما و سایر انواع تنش قرار می گیرند تا نحوه واکنش آن در هر شرایطی را مشاهده کنید.

آزمایش ضربه یک نوع آزمایش شدیدتر است، زیرا هدف این است که بفهمیم آیا می توان بخش فولادی را با یک ضربه از بین برد یا ترک خورد.

این آزمایش شامل استفاده از آونگ بود و بر روی فولاد تاب می خورد. وزن آونگ بسته به اندازه فولاد متفاوت است و ضربه دائماً اندازه گیری می شود تا ببینیم کدام یک باعث شکستن فولاد می شود.

تست شکل پذیری

همراه با آزمایش برای مشاهده اینکه فولاد چگونه در برابر ضربه های سنگین و سایش و پارگی واکنش نشان می دهد، همچنین آزمایش می شود تا ببینیم چقدر می تواند شکل پذیر و انعطاف پذیر باشد.

آزمایش شکل‌پذیری، بخش‌های فولادی را چندین بار تغییر شکل می‌دهد تا زمانی که شروع به ترک خوردن یا شکستگی کند.

اکثر مقاطع فولادی توانایی بسیار انعطاف پذیری را دارند، به همین دلیل است که این آزمایش آن را به حد خود می رساند تا اطمینان حاصل شود که مواد به اندازه کافی همه کاره برای ساخت هستند.

ماشین کاری

فولاد علاوه بر استفاده در ساخت پروژه های مختلف ساختمانی، یک ماده صنعتی مهم نیز می باشد که برای انواع ماشین آلات استفاده می شود.

فولاد یکی از بهترین مواد برای ماشین‌آلات صنعتی است، زیرا می‌تواند در برابر دمای بالا مقاومت کند و می‌تواند به انواع قطعات قالب‌گیری و شکل‌دهی شود. این نیز همان آزمونی است که ارزیابی می‌کند که آیا یک ماده مناسب برای ایجاد ابزار است یا خیر، بنابراین فرآیند را جامع‌تر می‌کند.

این آزمایش مهم است، زیرا به شما کمک می کند تا ببینید کدام نوع فولاد برای ایجاد ماشین آلات و ابزارها موثر است و ببینید که قالب گیری و شکل دادن به کدام یک دشوار است. ماشین آلات جزء مهمی در هر صنعتی هستند، به همین دلیل است که بهترین نوع فولاد مناسب برای کار است.

ارزش کششی و سختی

سختی و استحکام کششی دو مورد از بهترین ویژگی های فولاد هستند که به آن دوام مناسبی می بخشد که باعث می شود برای مدت طولانی دوام بیاورد. دانستن سختی و ارزش کششی فولاد را می توان با استفاده از تعدادی آزمایش انجام داد.

برای مقدار سختی، فولاد از طریق مجموعه ای از دماهای مختلف عبور داده می شود و از طریق یک کوره قرار می گیرد. پس از چند دقیقه، شیب بر روی آب قرار می گیرد و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نتایج نهایی نشان می دهد که آیا در دمای بالا سخت باقی می ماند یا خیر.

برای ارزش کششی، این پس از قرار دادن بخش فولادی در معرض بارهای سنگین مشابه آزمایش تراکم اندازه گیری می شود. هنگامی که فولاد به نقطه ای رسید که آسیب دید و تغییر شکل داد، مقدار کشش اندازه گیری می شود.

خلاصه

فولاد یکی از قوی ترین مواد در جهان است که توانایی مقاومت در برابر وزن های مختلف و عناصر خارجی را دارد. با پیروی از این روش ها، می توانید اطمینان حاصل کنید که فولادی که تولید می کنید بهترین کیفیت را برای هر نوع پروژه ای ارائه می دهد.