محال است در مورد تولید فولاد در جهان صحبت کنیم و بتوان کشور چین و کارخانه‌های عظیم‌الجثه آن را نادیده بگیریم. 104 کارخانه و کمپانی در جهان، بیش از 3 میلیون تن فولاد در سال تولید می‌کنند که از این تعداد 56 کارخانه چینی هستند؛

چین قصد دارد استاندارد جدیدی در مورد واردات قراضه فولاد تصویب کند

این یعنی بیش از نصف صنایع سنگین و عظیم تولید فولاد جهان در انحصار کشور چین است. هرچند اگر قصد ارائه آمار و ارقام اعجاب‌انگیزی در مورد سهم عظیم کشور چین در صنایع تولید فولاد داشته باشیم، می‌توان لیستی بلند بالا و شاید هزار موردی را ارائه کرد اما همین آمار برای درک سهم بالای این کشور کافیست.

با این وجود کاملاٌ بدیهی و منطقی است که هر تصمیم و تغییری در سیاست‌های شرکت‌های چینی، می‌تواند یک اثر جدی و عمیق بر بازارهای جهانی داشته باشد. در دنیای سیاست یک جمله جالب بیان می‌کند اگر آمریکا عطسه کند، اروپا سرما می‌خورد؛

به طبع این جمله می‌توان گفت اگر چین عطسه کند، بازار جهانی فولاد سرما می‌خورد. حال با در نظر داشتن اثرگذاری بالای این کشور، برخی از اخبار ضد و نقیض خبر از شوک‌های احتمالی از سوی چین می‌دهند.

پیش‌تر به آن پرداختیم

پیش‎تر در بولتن خبری سایت به برخی از تصمیمات اثرگذار دولت چین پرداختیم. از کاهش و ممنوعیت واردات زغال سنگ از استرالیا که در یک پرونده ویژه تحت عنوان پکن و قمار فولادی با استرالیا به آن پرداختیم تا تلاش برای اجبار شرکت‌های تولیدکننده فولاد برای کاهش تولید در سال 2021، مجموعه مواردی هستند که در طول اخبار به آن‌ها پرداختیم.

این موارد اخبار خامی هستند که تا حد امکان ابعاد مختلف و جزئیات آن‌ها توسط ما بررسی و تحلیل شدند اما معامله‌گران، تولیدکنندگان و تمام فعالین بازار فولاد، ممکن است برداشت‌ها و تفاسیر خاص خود از این اخبار را داشته باشند. به هر حال توجه شما را به خبر جدید دیگری که در مورد تولید فولاد چین مطرح شده، جلب می‌کنیم.

چین قصد دارد استاندارد جدیدی در مورد واردات قراضه فولاد تصویب کند

چین در کنار اینکه قصد دارد میزان تولید را در سال 2021 کنترل کند، قوانین و قواعد جدیدی را در مورد واردات قراضه فولاد تصویب کند. این یعنی دولت این کشور و وزارت صنعت آن، قصد دارد سیاست‌های کلان جدیدی را بر این صنایع سوار کند.

هنوز به طور دقیق پیدا نیست تغییر این استانداردها با چه هدفی انجام می‌شود اما قطعاً تأثیر بسزایی بر توازن بازار آسیا و همچنین جهان دارد. پیش‌تر چین قصد داشت با قوانین محدودکننده این بخش از بازار را به شکل مؤثر کنترل کند اما در سال 2021 قاعده بازی فرق دارد. از 1 ژانویه سال جاری، وزارت محیط‌زیست چین، اجازه افزایش واردات قراضه استاندارد جدید و مواد اولیه بازیافتی ویژه را صادر کرده است.

این در حالی است که پیش‌تر واردات این مواد و زباله‌های جامد ممنوعیت داشت. قراضه فولاد با کدهای 7204100010، 7204210010، 7204410010 و 7204490030 از این پس جز زباله‌ها و قراضه‌های ممنوعه تلقی نشده و از 1 ژانویه سال جاری اجازه واردات برای آن‌ها صادر می‌شود. این تصمیم علاوه بر تأثیرات زیست‌محیطی، می‌تواند اثر عمیقی در برهم زدن توازن بازار داشته باشد.

اشتراک گذاری