کاربرد فولاد کم کربن نرم چیست؟

  1. ساخت و ساز
  2. اجزای ماشین و خودرو
  3. ساخت انواع لوله
  4. ساخت وسایل آشپزی
  5. ساخت پروفیل

سالانه میلیاردها تن فولاد برای تولید انواع محصولات استفاده می شود. از ساخت وسایل خانگی گرفته تا تیرهای سازه ای، کاربردهای بی شماری برای فولاد وجود دارد. و از بین انواع فولادهای موجود، یکی از پرکاربردترین آنها فولاد نرم است.

اغراق نیست اگر بگوییم احتمالاً هر روز چیزی از فولاد نرم می بینید. اما، کاربرد فولاد کم کربن چیست و تقریباً در هر صنعتی چگونه از آن استفاده می شود؟ بخوانید تا متوجه شوید!

فولاد کم کربن چیست؟

فولاد نرم که به عنوان فولاد کم کربن نیز شناخته می شود، زیرگروه فولاد کربنی است. به عنوان یک نوع فولاد کربنی، فولادهای نرم حاوی ترکیبی از کربن و آهن هستند.

در بین تمام انواع فولاد کربنی، کمترین میزان کربن را دارد – از این رو نام آن است. هر قطعه ورق یا صفحه فولادی کم کربن معمولاً حاوی حدود 0.05٪ تا 0.25٪ کربن وزنی است.

در نتیجه ترکیب آن، فولاد نرم دارای چندین ویژگی مفید است که در اکثر انواع فلزات دیگر نمی توانید آنها را بیابید. اولاً، به دلیل محتوای کربن آن، یکی از فولادهای قوی‌تر موجود در بازار است.

دوم اینکه علیرغم استحکام بالا، فلزی انعطاف پذیر و چکش خوار است. این به این دلیل است که نسبت به سایر فولادهای کربنی کربن کمتری دارد. بنابراین، خم کردن، برش، ماشینکاری و شکل دادن به آن بسیار ساده تر است. این بدان معناست که کار با آن آسان است و می توان آن را نسبتاً سریع ساخت.

همچنین بسیار ارزان تر از سایر انواع فولاد است. این، همراه با چکش خواری آن، آن را به گزینه ای بسیار مقرون به صرفه برای اکثر پروژه ها تبدیل می کند.

با بسیاری از خواص مطلوب، فولاد کم کربن ماده ترجیحی برای بسیاری از کاربردها است، مانند:

ساخت و ساز

در ساخت و ساز نیاز به مصالحی وجود دارد که بتوان آنها را به راحتی ساخته و جوش داد. این مواد همچنین نیاز به حمل قابل اعتماد بارهای سنگین و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت دارند.

به همین دلیل، فولادهای کم کربن مواد عالی برای پروژه های ساختمانی هستند. به طور خاص، آنها برای ایجاد قاب های فولادی و قطعات فولادی ساختاری استفاده می شوند. آنها به اندازه کافی قوی هستند تا الزامات سختگیرانه لرزه ای و باد را برآورده کنند، که یکی از بزرگترین موانع در ساخت و ساز است. فولادهای کم کربن همچنین مقاومت زیادی در برابر آتش، آب و هوا، آفات و ضربه دارند.

آنها همچنین در مقایسه با اکثر مصالح ساختمانی نسبتاً ارزان تر هستند و به راحتی در بودجه شما قرار می گیرند. همچنین می توان آنها را برش داد، جوش داد و حتی در محل به راحتی شکل داد. بنابراین، آنها را می توان در سازه های بزرگ یا کوچک، از پل ها تا ساختمان ها استفاده کرد.

با توجه به این ویژگی ها، فولاد نرم یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در بسیاری از کاربردهای ساختمانی و سازه ای است.

اجزای ماشین و خودرو

انواع ورق اجزای ماشین و خودرو

فلز مورد استفاده برای قطعات ماشین و خودرو باید الزامات خاصی را برآورده کند. آنها باید نسبت مطلوبی از استحکام، شکل پذیری و دوام را داشته باشند. این نسبت تضمین می کند که نه تنها این قطعات هدف خود را به خوبی انجام می دهند، بلکه تولید به اندازه کافی کارآمد و سریع است که مقرون به صرفه باشد. بنابراین به راحتی می توان فهمید که چرا فولادهای کم کربن به طور گسترده برای این کاربرد استفاده می شوند. آنها کاملاً این الزامات را برآورده می کنند.

یکی از ویژگی های مطلوب این نوع فولاد، شکل پذیری آن است. این امر آن را برای تولید انبوه اجزای ماشین، کیت های بدنه خودرو، پیچ ها، براکت ها، قاب های فولادی و سایر عناصر مکانیکی مناسب می کند.

ساخت انواع لوله

فولاد کم کربن یک ماده رایج برای محصولات مختلف لوله و لوله است. این به این دلیل است که آنها انعطاف پذیری عالی دارند. این مهم در ساخت لوله ها و لوله هایی است که به راحتی جوش داده می شوند و به شکل دلخواه خم می شوند.

دلیل دیگری که اغلب از فولاد نرم در این کاربرد استفاده می شود این است که استحکام و دوام بیشتری نسبت به بسیاری از فلزات انعطاف پذیر دیگر موجود در بازار ارائه می دهد. این تضمین می کند که با وجود شکل پذیری آسان، به اندازه کافی قوی است که تحت فشار نشکند یا ترک نخورد. این امر به ویژه زمانی مهم است که از لوله ها و لوله ها برای انتقال موادی مانند آب، مواد شیمیایی و گازها استفاده می شود.

به علاوه، انعطاف پذیری آن باعث می شود که فولاد نرم با هر گونه تغییر در محیط سازگاری بالایی داشته باشد. وقتی گرم است، فلز به راحتی منبسط می شود. به همین ترتیب، به راحتی با دماهای پایین سازگار می شود. این تضمین می کند که، حتی زمانی که در معرض دمای دوچرخه قرار می گیرد، فلز در صورت لزوم خم می شود و خود را مهار می کند. بنابراین، این لوله‌ها و لوله‌ها معمولاً عمر طولانی‌تری دارند، حتی در محیط‌های شدید آب و هوایی.

وسایل آشپزی

وقتی به ظروف آشپزی فکر می کنید، فلزی که به ذهنتان خطور می کند ممکن است فولاد ضد زنگ یا حتی چدن باشد. و در حالی که درست است که این دو فلز به طور گسترده برای این کاربرد مورد استفاده قرار می گیرند، یک فلز دیگر وجود دارد که اغلب می توانید در آشپزخانه پیدا کنید – فولاد نرم.

تعداد فزاینده ای از تولیدکنندگان ظروف پخت و پز در حال روی آوردن به فولاد نرم برای محصولات خود هستند. این فولاد نه تنها می تواند دماهای بالاتر را تحمل کند، بلکه کمتر در معرض ضربه قرار می گیرد.

این بدان معناست که ظروف استیل کم کربن در شلوغی آشپزخانه کمتر دچار فرورفتگی یا تغییر شکل می شوند. و این بدان معناست که هر ابزار ساخته شده با فولاد نرم برای مدت طولانی تری تیزتر باقی می ماند و آن را برای چیزهایی مانند برش چاقو ایده آل می کند.

دروازه و حصار

دروازه و حصار

فولاد کم کربن را می توان به راحتی در طول ها، اندازه ها و اشکال مختلف ساخت که آن را برای محصولاتی مانند دروازه ها و نرده ها عالی می کند. علاوه بر این، این فولاد به پوشش‌های محافظی مانند گالوانیزه می‌پردازد و به خوبی رنگ می‌کند. بنابراین، می توان آنها را به راحتی افزایش داد تا جذابیت بصری خود را بهبود بخشد، در حالی که در برابر زنگ زدگی نیز مقاوم تر می شوند.

و فولادهای کم کربن یک ماده بادوام هستند – در برابر نیرو و ضربه بسیار مقاوم هستند. بنابراین آسیب رساندن یا نفوذ به آنها برای کسی بسیار سخت است. این برای دروازه ها و نرده ها مهم است، زیرا آنها باید امنیت یک ملک را تامین کنند.

خلاصه

کاربردهای فراوان فولاد کم کربن دقیقاً نشان می دهد که چرا آنها در هر صنعتی بسیار گسترده هستند. آنها در انواع پروژه های ساختمانی، تجاری و صنعتی جای خود را دارند.

اگر به دنبال فولاد نرم برای استفاده در پروژه خود هستید، با فولاد ریگان تماس بگیرید. ما خوشحال می شویم که به شما کمک کنیم تا محصول مناسب را برای برنامه خود و سایر خدماتی که می توانیم ارائه دهیم پیدا کنید!

شما می توانید جهت دریافت قیمت ورق سیاه با کار شناسان بورس آهن تماس حاصل نمایید