کاربردهای ورق نورد گرم چیست؟

  1. معماری
  2. موتورها و قطعات خودرو
  3. تجهیزات کشاورزی و معدن
  4. پل ها و زیرساخت ها
  5. حمل و نقل مواد
  6. انتقال آب

یکی از بخش‌های مهم هر پروژه ساخت ساز با فولاد، انتخاب مواد مناسب از مهم ترین نکات است – اما انواع مختلفی از فلز برای انتخاب وجود دارد. فولاد به طور خاص دارای مشخصات بسیاری است.

بهینه سازی انتخاب مواد برای کاربرد خاص به این معنی است که باید از نزدیک به نحوه شکل‌گیری فولاد  آشنا باشید – به خصوص فرآیند تولید آن. اگر مدتی است که در مورد انتخاب نوع فولاد مصرفی تحقیق کرده اید، ممکن است ورق نورد گرم را به عنوان یک گزینه در نظر گرفته باشید. اما چیست و ورق نورد گرم  ( یا ورق سیاه )چه کاربردهایی دارد؟

ورق نورد گرم چیست؟

مشتریان اغلب می پرسند که محصولات فولادی نورد گرم چیست؟ چیزی که باید بدانید این است که عبارت “نورد گرم” دقیقاً یک درجه یا مشخصات محصول فولاد نیست. و به نحوه پردازش این فلزات در مرحله تولید اشاره دارد.

ورق نورد گرم ، ورق هایی است که در دماهای بسیار بالا رول پرس شده است. بیشتر عملیات ها این قطعات را در دمای بیش از 900 درجه سانتیگراد (یا 1700 درجه فارنهایت) پردازش می کنند که برای اکثر انواع فولاد بیش از دمای تبلور مجدد است.

گرم کردن و نورد کردن ورق در این دماها شکل گیری قطعه را آسان می کند، به این معنی که تولید ورق نورد گرم بسیار راحت تر است.

ورق نورد گرم چه تفاوتی با ورق نورد سرد دارد؟

روش تولید هر دو تغریبا یکسان است

نورد سرد بسیار شبیه نورد گرم است تفاوت در دمای فرایند است و فرآیندها در دمای خاصی انجام می شوند. در مورد نورد سرد، در دمای اتاق یا نزدیک به آن انجام می شود.

فولادهای با گریدهای مختلف، ترکیبات متالورژیکی و رتبه بندی عملکرد می توانند نورد گرم یا نورد سرد باشند.

کاربردهای فولاد نورد گرم چیست؟

تفاوت بین این دو مقرون به صرفه بودن و کاربردی بودن است. نورد گرم انتخاب رایج‌تری برای تولیدکنندگان است زیرا برای استفاده از آن به نیروی و انرژی کمتری نیاز دارد، به این معنی که این فرآیند برای بسیاری از کاربردها مقرون به صرفه‌تر است. نورد گرم معمولاً در روش‌های شکل‌دهی فشاری مانند نورد، اکستروژن فلزی، آهنگری و موارد مشابه استفاده می‌شود.

با این حال، فولاد نورد گرم، قطعه را به طور قابل توجهی گرم می کند. چیزی که در نهایت اتفاق می افتد این است که وقتی قطعه خنک می شود، تمایل به کوچک شدن کمی دارد. این بدان معناست که کنترل کمتری بر روی اندازه و شکل نهایی قطعه فولادی گرم در مقایسه با فولاد نورد سرد وجود دارد.

ورق نورد گرم چه خواصی دارد؟

فرآیند گرمایش و نورد مورد استفاده برای ساخت ورق نورد گرم بر خواص فلز تأثیر می گذارد. گرم کردن آن در دماهای فراتر از مرحله تبلور مجدد و سپس سرد کردن آن در دمای اتاق باعث تغییری به نام “نرمال سازی” می شود. در آن، ریزساختار فولاد تغییر می‌کند و در نتیجه چقرمگی و شکل‌پذیری بهبود می‌یابد. این تغییرات کلید ویژگی های شکل دهی آسان فلز هستند.

نورد گرم همچنین می تواند بر شکل و اندازه کلی ورق فولادی تأثیر بگذارد. فولاد نورد گرم را می توان بسیار بزرگتر از نورد سرد ساخت. قطعات فولادی نورد گرم نیز تمایل به داشتن سطح ناهموار دارند، با این حال، این سطح به راحتی از طریق سیقل کردن، سندبلاست یا اسید شویی حذف می شود. هنگامی که سطح صاف شد، می توان عملیلت تکمیلی مختلفی را اعمال کرد.

کاربردهای ورق نورد گرم چیست؟

به لطف شکل‌پذیری و چقرمگی بهبود یافته، محصولات فولادی نورد گرم می‌توانند به راحتی به هر شکلی که می‌خواهید، درآورید. ورق نورد گرم یکی از متنوع ترین محصولات فولادی در صنعت است.

بعضی از کاربرد های ورق سیا یا همان ورق نورد گردم ( HRC ):

معماری

ورق نورد گرم پس از فرآوری کامل و صاف شدن سطح آن، می تواند با انواع روش های مختلف تکمیلی فراوری شود. ورق نورد گرم به طور کلی همچنین یک پرداخت منحصر به فرد ارائه می دهد – رنگ های متفاوتی در امتداد سطح دارد که به این نوع فولاد شخصیت زیادی می بخشد.

به همین دلیل، این ماده ایده آل برای کاربردها و سازه های هنری مانند مجسمه های فلزی است.

معماران همچنین ورق نورد گرم را برای طرح های معماری خاص ترجیح می دهند. از نظر زیبایی در محیط های صنعتی و مدرن جذاب است. ورق نورد گرم را می توان برای ساخت تیرهای چراغ، قفسه بندی، نرده و غیره استفاده کرد.

موتور و قطعات خودرو

موتورها و قطعات خودرو

ورق نورد گرم را می توان در صنعت خودرو استفاده کرد و معمولاً برای ساخت قاب خودرو (معروف به شاسی)، اجزای موتور و چارچوب صندلی استفاده می شود.

در این موارد، ورق نورد گرم نیاز به پردازش بیشتری دارد تا در برابر خوردگی و حرارت معمول در کاربردهای خودرو مقاومت کند. این فرآیند به عنوان اسید و روغن کاری (P&O) شناخته می شود که برای بهبود مقاومت در برابر زنگ زدگی استفاده می شود و از مزایای اضافی اجازه رنگ آمیزی برخوردار است.

تجهیزات کشاورزی و معدن

این نوع فولاد همچنین به دلیل استحکام و شکل پذیری بهبود یافته در تجهیزات کشاورزی و معدنی کاربرد زیادی دارد. این به سازندگان اجازه می دهد تا با استفاده از فولاد نورد گرم هر چیزی از خمش های ساده گرفته تا کشش های پیچیده را بسازند.

به طور کلی، می توانید فولاد نورد گرم را پیدا کنید که در ساخت تجهیزاتی مانند دروگر و تراکتور استفاده می شود. آنها همچنین معمولاً برای ساخت اجزای موتور استفاده می‌شوند.

پل ها و زیرساخت ها

پل ها و زیرساخت ها

استحکام و قابلیت فولاد نورد گرم برای شکل‌دهی در قطعات بزرگ، آن را به گزینه‌ای عالی برای پروژه‌های مربوط به ساخت‌های زیرساختی، مانند پل‌ها تبدیل می‌کند. فولاد نورد گرم اغلب برای ساخت مقاطع سازه ای و همچنین اجزایی مانند عرشه شبکه و اتصالات انبساط استفاده می شود.

حمل و نقل مواد

سازندگان ترجیح می دهند از فولاد نورد گرم برای کاربردهای خاص جابجایی مواد مانند قطعات برای کامیون های چنگال، تراموا، جرثقیل ها و آسانسورها استفاده کنند. این نوع فولاد به طور معمول برای ساخت قاب، ریل، میله اتصال و غیره استفاده می شود.

انتقال آب

انتقال آب

فولاد نورد گرم نیز برای کاربردهای انتقال آب مانند ساخت لوله و لوله ایده آل است. فولاد نورد گرم همچنین می تواند برای ساخت اجزای اضافی مانند کوپلینگ لوله و بخش اسپیگوت استفاده شود.

خلاصه

بسته به پروژه یا کاربرد فلزی شما، انواع مختلف فولاد مجموعه متفاوتی از مزایا و معایب را به همراه خواهد داشت. وقتی صحبت از فولاد نورد گرم و موارد استفاده از آن می شود، می بینید که این ماده می تواند به عنوان یک بلوک ساختمانی برای طیف گسترده ای از کاربردهای ساختاری، صنعتی و تجاری استفاده شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فولاد نورد گرم، همین امروز با فولاد ریگان تماس بگیرید. ما طیف گسترده ای از محصولات فولادی نورد گرم مانند صفحات، مقاطع، لوله ها و موارد دیگر را ارائه می دهیم. برای دریافت قیمت یا کمک در مورد هر پروژه سفارشی فولادی که دارید، امروز به ما پیام دهید.